MediaSfera
Istorija umetnosti kao materijal i referenca za razmišljanje i stvaranje slike bila je tema nova dva ciklusa radionice crtanja i slikanja koju već šestu godinu vode pri Društvu Slovenaca u Beograda – Društvu “Sava” beogradski umetnici Marija Vauda i Nikola Pilipović.
Rezultati radionice “Slika i znanje” predstavljeni su završnom izložbom koja je otvorena u prostorijama Društva “Sava” na Terazijama do 30. januara, a učesnici su: Neva Milovanović, Nuša Gerden, Radovan Sindik, Radmila Jeremić Ćurčin, Ida Dropka Obućina, Svetlana Lenasi, Beti Milić, Jelena Kogoj, Sonja Medurić Dinić, Miroslav Medurić, Aurena Dinić i Breda Čoš.
Program “Slika i znanje” iz godine u godinu se obogaćuje novim temama i pedagoškim postupcima, uz redovne zadatke radionice (reinterepretacija slikarstva i rukopisa iz slovenačke i srpske srednjovekovne umetnosti, reinterpretacija i apstrahovanje dela iz istorije umetnosti, mrtve prirode…).
“U ovim prostorijama se, nedeljom, izvan svetlosti reflektora i mimo svake logike svakidašnjice, odvija jedna diskretna i odlučna razmena na koju smo ponosni čak i onda, i možda upravo i zbog toga što, skoro nevidljivi, brusimo jezik-misao”, naveli su autori radionice.
U svetu inflacije slike raznorodnog porekla (od umetničke do dokumenta i slike proistekle sa različitih medijskih platformi) likovna i vizuelna pismenost je neophodnost. Ona se na radionici “Slika i znanje” razvija na više nivoa. Učenje gledanja, kao i svako drugo, polazi od početnih inovativnih vežbi azbuke gledanja, prenosa-transfera, uočavanja razmera, valera, razlika, odnosa i međuodnosa, formatiranja, smeštanja u format, upisa i opisa linijom, prepoznavanja formalnih likovnih izjava i njenih konsekvenci, učenje jezika i sporazumevanja. Radionica je stoga posvećena razvijanju razumevanja postojećih medija, tema, postupaka slike (prizor, narativ, fotografija-dokument, video, film, skulptura, ambijent, instalacija, freska, narodni vez, slikarstvo, strip, image, …) koja se menjala kroz istoriju kulture.
Prema navodima autora, u jednom toku izabrali su da optici polaznika predlože signifikantna dela istorije umetnosti kako bi se ona urezala u zajedničko telo kulture kroz neposrednu radnu praksu i refleksiju o njoj.
“Zadatak odabira originalnih slikarskih i vizuelnih dela iz istorije umetnosti, reinterpretacija, traženje i uočavanje ‘svog’ detalja, njihovo spajanje u jednu novu celinu, svakoga od učesnika je nateralo da pogleda mnoštvo reprodukcija, monografija, autorskih izbora istorije umetnosti, koje su im na raspolaganju, da ih propusti kroz svoj filter i da ih, tako osvežene, složi u svoj raspored-sintaksu i iznenađujuće, atraktivne kompozicije. Na nesvesnom planu saznajemo tajne vrhunskih umetnika sakrivene u našem oku, preko kojih prepoznajemo, oštrimo i formulišemo svoje identitete, afinitete, senzibilitete… Tako se zalažemo za sebe, tako branimo društvo… Kao autori projekta izabrali smo da se u poslednja dva ciklusa najviše bavimo delima svetske istorije umetnosti čime kažemo: ‘Polje najviših kreativnih ulaganja i rezultata je i naša istorija. Umetnost jeste društveni proizvod’”, naveli su Marija Vauda i Nikola Pilipović.
Prema njihovim navodima, osnove likovne i vizuelne pismenosti su nam potrebne da bismo brže razumeli šta se oko nas dešava, čega smo deo, da bi se atak-slika kontekstualizovala, ugledala, videla… “Zadaci koje smo ovde radili i kojima ulazimo u izabrano delo – sliku tako što je dekonstruišemo, izdvajamo, kropujemo, detalj ili kadar uvećavamo, rešavamo poentilistički ili umnožavamo… nisu deo samo umetničke prakse, već su odavno deo i medijske upotrebe”, naveli su autori 18. decembra na otvaranju izložbe radionice “Slika i znanje” koja se, kako ističu, zalaže za razumevanje kreativnih postupaka i praksi dolaženja do slike sveta – za strategije savremenosti.
Radionicu crtanja i slikanja “Slika i znanje” pomogli su Ministarstvo kulture i informisanja Srbije, Nacionalni savet slovenačke nacionalne manjine u Srbiji i Društvo “Sava”.
Dodaj komentar