Književnost Kultura

Saša Ilić dobitnik NIN-ove nagrade za roman “Pas i kontrabas“

MediaSfera

 

Ovogodišnji, 66. dobitnik NIN-ove nagrade je Saša Ilić za roman „Pas i kontrabas“  (Orfelin), saopštio je žiri na konferenciji za novinare održanoj u hotelu Moskva.

Saša Ilić (Jagodina, 1972) diplomirao na Filološkom fakultetu u Beogradu. Radi u Odelјenju posebnih fondova Narodne biblioteke Srbije. Bio je jedan od pokretača i urednik književnog podlistka Beton u dnevnom listu Danas od osnivanja 2006. do oktobra 2013. U decembru iste godine osnovao je sa Alidom Bremer list Beton International, koji periodično izlazi na nemačkom jeziku kao podlistak Tageszeitunga i Frankfurtera Rundschaua. Jedan je od urednika Međunarodnog književnog festivala POLIP u Prištini.

Njegova proza dostupna je u prevodu na albanski, francuski, makedonski i nemački jezik.  Javnosti je poznat je i kao saradnik emisije radija B92 i kasnije nezavisnog portala Peščanik. Objavio je tri knjige priča (Predosećanje građanskog rata, 2000; Dušanovac. Pošta, 2015; Lov na ježeve, 2015) i tri romana (Berlinsko okno, 2005; Pad Kolumbije, 2010, Pas i kontrabas, 2019). Njegova proza dostupna je u prevodu na albanski, francuski, makedonski i nemački jezik.

Aktuelni saziv žirija čine Marija Nenezić, Branko Kukić, Ivan Milenković, Marjan Čakarević i Teofil Pančić.

U najužem izboru za 65. NIN-ovu nagradu bili su i romani „Mulat albino komarac“ Steva Grabovca u izdanju Imprimatura, „Grozota ili…“ Slobodana Tišme u izdanju Čarobne knjige, „Yugoslav“ Ane Vučković u izdanju Partizanske knjige, „Po šumama i gorama“ Milenka Bodirogića u izdanju Orfelina.

Ninova nagrada se dodeljuje se od 1954. godine, a prvi dobitnik bio je Dobrica Ćosić za roman „Koreni“. Tokom proteklih godina dodeljivana je piscima sa prostora bivše Jugoslavije, a među dobitnicima su bili Oskar Davičo, Živojin Pavlović, Dragan Velikić, Branko Ćopić, Meša Selimović, Borislav Pekić, Miloš Crnjanski, David Albahari i drugi.

Roman o džezu, ljubavi i antipsihijatrijskoj pobuni

“Pas i kontrabas” Saše Ilića (Orfelin) je pripovest o harizmatičnom liku, čoveku koji je živeo buran život u burnom vremenu otvarajući i temu preplitanja privatnosti, intime sa duhom vremena.Protagonista romana Pas i kontrabas, kome je glomazni instrument odavno srastao s leđima, kao kakav ukleti grbavac vodi čitaoca na mesta razmeštena po mentalnim i geografskim mapama, punktume oko kojih je uspostavljen širok društveni konsenzus da ih ne treba tako ogoljene gledati ili da ih treba zaboraviti; od bojnog broda Jugoslovenske ratne mornarice, preko kovinske bolnice, smrtonosne dunavske obale, zatrovanih institucija, hipokrizije humanitarizma, sudbina ludo talentovanih pobunjenika, prvih i poslednjih ljubavi, devastirajuće napuštenosti, uz stalne flešbekove i košmare, do svetla; mora, muzike i opsene osunčane, izbeglicama krcate Đenove, grada prepoznatljivog po fantazmagoričnom groblju i još više po luci – tački u kojoj izbrisani i prognani vide slobodu i odakle se kreće u novi život, ili barem njegov nagoveštaj.

Glavni junak je džez kontrabasista koji je prestao da svira, zarobljen u post-vremenu, kada bi njegov život po svim predočenim parametrima trebalo da bude već završen, ali nije. Traje zaglavljen između katatoničnog očaja i vojno-farmaceutski determinisane „pomoći“, između zahteva plemenskog boga i zakona industrije zabave koja se predstavlja kao umetnost.

Važno pitanje koje ova knjiga postavlja je kako progovoriti o ratnoj traumi, tom teškom talogu, jedinom preostatku prethodnog života što isijava kao sestra razvaljenog černobiljskog jezgra, ostavljena potomstvu da je pokriva, zatrpava i gura pod tepih. Traganje za izlazom iz tog stanja neraskidivo je vezano za pronalaženje blue tona nove slobode, što je možda najupečatljiviji kvalitet ove proze.

Pas i kontrabas je roman o džezu, ljubavi i antipsihijatrijskoj pobuni protiv društva koje je odlučilo da zaboravi svoje ratove.

Poziv na bojkot

Uoči proglašenja dobitnika 66. NIN-ove nagrade kritike za najbolji roman godine, grupa pisaca različitih generacija uputila je pismo javnosti pod naslovom “Bojkot NIN-ove nagrade”. Tekst pisma potpisalo je osamnaest pisaca, koji dovode u pitanje kompetentnost žirija i njegove kriterijume, kao i ideološku obojenost nagrade i romana koji se njome promovišu.

Među osamnaestoro potpisnika ovog teksta, nalaze se dvojica ranijih laureata ovog priznanja, akademik Miro Vuksanović i Vladimir Tabašević, a uz njih su Emir Kusturica, Vladimir Kecmanović, Slobodan Vladušić, Nikola Malović, Dejan Stojiljković, Ljubica Arsić…

Redakcija bira sastav žirija

Dragan Jovićević, urednik kulturne rubrike NIN-a izavio je juče FoNetu da je NIN još proletos objavo ko čini sastav NIN ovog žirija, i da nije bilo pritužbi sve do samog finala. Zato je, prema njegovoj oceni, jedino jasno da su motivi osujećenost i zavist pojedinih pisaca, kojima bi verovatno odgovaralo da oni sami biraju sastav žirija za dodelu najznačajnije književne nagrade.

On napominje da ga ne zbunjuje „isuviše emocionalna dimenzija samog saopštenja“ i ističe da nagrada nedeljnika NIN „ostaje najznačajnije književno priznanje kod nas, svidelo se to nekome ili ne“.

Sasvim je logično da svako ko piše i objavljuje teži da je i osvoji, ali i da za mnoge ono deluje nedostižno, smatra Jovićević. Primećuje da se „takozvani bojkot odnosi samo na NIN-ovu nagradu, a da se ne spominje ni jedna od 500 drugih, za koje konkurišu isti pisci koji su se ove godine našli u najužem izboru za NIN-ovo priznanje“.

Prema Jovićevićevim rečima, tužno je da se još prebrojavaju krvna zrnca i govori o krajnje neknjiževnim aspektima same nagrade. On potpisnicima peticije želi od srca sve najbolje, kada u budućnosti budu konkurisali za neko od drugih književnih priznanja.




NAŠA IZDANJA

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .