Vruće teme

Oštar protest Eparhije raško-prizrenske zbog snimanja spota na temeljima hrama u Novom Brdu

MediaSfera

 

 

Eparhija raško-prizrenska oštro protestuje zbog video-snimka kosovske pevačice Albane Azizi na temeljima hrama Svetog Nikole u Novom Brdu. U saopštenju se izražava duboko zgražavanje Eparhije nad necivilizovanim načinom ponašanja.




Prostor tvrđave Novog Brda i njena okolina, koja uključuje i arheološko nalazište hrama Svetog Nikole, po kosovskim zakonima je Specijalna zaštićena zona (SZZ) i sve aktivnosti na tom prostoru zakonski su regulisane postojećim zakonom o SZZ, navodi se u saopštenju Eparhije raško-prizrenske.

„Kontinuirana zloupotreba lokacije Svetog Nikole – neovlašćeni radovi na hramu, razne kulturne i druge manifestacije, služenje rimokatoličke mise i konačno ovaj skaredni i neukusni spot, koji je snimljen na temeljima pod kojima se nalaze više grobova sveštenika, monaha i vernika, pokazuje da postojeće kosovske institucije nisu adekvatno zaštitile ovu lokaciju i da ne umeju ili neće da brinu o kulturnoj baštini“, istaknuto je na sajtu Eparhije.

Eparhija Raško-prizrenska, kao jedan od članova petočlanog Saveta za Specijalne zaštićene zone, ističe da ima obavezu da što hitnije pokrene to pitanje u prvom sazivu Saveta čim budu imenovani novi resorni kosovski ministri za kulturu i prostorno planiranje.

Članovi Saveta su, osim Eparhije i kosovskih ministara, i šefovi EU kancelarije i Misije OEBS-a.

Očigledno za snimanje ovog spota nije tražena dozvola ni opštine ni Srpske Pravoslavne Crkve, što je eksplicitno sankcionisano članom br. 6 odnosno 6.3 pomenutog Zakona koji između ostalog ograničava aktivnosti koje su u domenu javnih skupova, rekreacije ili zabave.

Takođe, snimanje spotova koji vređaju verska i nacionalna osećanja nacionalnih zajednica na Kosovu i Metohiji, potogovo u specijalnij zaštićenoj zoni direktno je u suprotnosti sa članom 3 ovog zakona koji insistira da je cilj specijalnih zaštićenih zona između ostalog da spreče aktivnosti koje su u suprotnosti sa objektima koji treba da budu zaštićeni, obezbeđujući najbolje moguće uslove za harmoničan i održaiv razvoj zajednica koji žive na tom prostoru.

Kao i snimanje jednog isto tako skarednog spota u hramu Sv. Nikole u Prištini pre nekoliko godina, koji je nažalost prošao bez ikakve reakcije kosovskih institucija, i ovaj slučaj je pokazatelj neodgovornog odnosa institucija prema zaštićenim zonama, a ovde konkretno prema arheološkom nalazištu iz Srednjeg veka i jednom hrišćanskom verskom objektu koji je od posebnog značaja posebno za Srpsku Pravoslavnu Crkvu, što je, uostalom, i razlog zašto je Novo Brdo stavljeno na spisak Specijalnih zona.

U tom kontekstu Eparhija razmatra sa svojim advokatima mogućnost podnošenja krivične tužbe za narušavanje verskih i nacionalnih odnosa i zloupotrebu kulturno-istorijskih objekata za profane aktivnosti koje vređaju zdrav razum svakog civilizovanog čoveka.

Od međunarodnih predstavnika, kojima ćemo se posebno pismeno obratiti i predstavnika kosovskih institucija očekujemo ni manje ni više od poštovanja postojećih zakona. Eparhija će na prvoj sednici Saveta za specijalne zone tražiti zabranu pristupa ovoj lokaciji neovlašćenim licima bez dozvole i ograđivanje objekta, imajući u vidu da je ovaj drevni hram postao poligon iživljavanja nad verskom i kulturnom baštinom Srpske Pravoslavne Crkve na Kosovu i Metohiji. Eparhija bi, uostalom, na isti način reagovala i na bilo kakav sličan način profanacije objekata drugih verskih i etničkih zajednica na ovom prostoru.

O kršenju zakona u zaštićenoj zoni Novo Brdo Eparhija se već oglašavala tri puta (u junu i dva puta u avgustu ove godine). Nažalost, kosovske institucije nisu ništa učinile da zaštite ovu lokaciju od zloupotreba.




Meni su rekli da vi postojite

Pre nego što je došao Laki

Nož Marine R.

Umetnost putovanja II

21. Beogradski festival igre

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .