Vruće teme

Oštar protest Eparhije raško-prizrenske zbog snimanja spota na temeljima hrama u Novom Brdu

MediaSfera

 

 

Eparhija raško-prizrenska oštro protestuje zbog video-snimka kosovske pevačice Albane Azizi na temeljima hrama Svetog Nikole u Novom Brdu. U saopštenju se izražava duboko zgražavanje Eparhije nad necivilizovanim načinom ponašanja.




Prostor tvrđave Novog Brda i njena okolina, koja uključuje i arheološko nalazište hrama Svetog Nikole, po kosovskim zakonima je Specijalna zaštićena zona (SZZ) i sve aktivnosti na tom prostoru zakonski su regulisane postojećim zakonom o SZZ, navodi se u saopštenju Eparhije raško-prizrenske.

„Kontinuirana zloupotreba lokacije Svetog Nikole – neovlašćeni radovi na hramu, razne kulturne i druge manifestacije, služenje rimokatoličke mise i konačno ovaj skaredni i neukusni spot, koji je snimljen na temeljima pod kojima se nalaze više grobova sveštenika, monaha i vernika, pokazuje da postojeće kosovske institucije nisu adekvatno zaštitile ovu lokaciju i da ne umeju ili neće da brinu o kulturnoj baštini“, istaknuto je na sajtu Eparhije.

Eparhija Raško-prizrenska, kao jedan od članova petočlanog Saveta za Specijalne zaštićene zone, ističe da ima obavezu da što hitnije pokrene to pitanje u prvom sazivu Saveta čim budu imenovani novi resorni kosovski ministri za kulturu i prostorno planiranje.

Članovi Saveta su, osim Eparhije i kosovskih ministara, i šefovi EU kancelarije i Misije OEBS-a.

Očigledno za snimanje ovog spota nije tražena dozvola ni opštine ni Srpske Pravoslavne Crkve, što je eksplicitno sankcionisano članom br. 6 odnosno 6.3 pomenutog Zakona koji između ostalog ograničava aktivnosti koje su u domenu javnih skupova, rekreacije ili zabave.

Takođe, snimanje spotova koji vređaju verska i nacionalna osećanja nacionalnih zajednica na Kosovu i Metohiji, potogovo u specijalnij zaštićenoj zoni direktno je u suprotnosti sa članom 3 ovog zakona koji insistira da je cilj specijalnih zaštićenih zona između ostalog da spreče aktivnosti koje su u suprotnosti sa objektima koji treba da budu zaštićeni, obezbeđujući najbolje moguće uslove za harmoničan i održaiv razvoj zajednica koji žive na tom prostoru.

Kao i snimanje jednog isto tako skarednog spota u hramu Sv. Nikole u Prištini pre nekoliko godina, koji je nažalost prošao bez ikakve reakcije kosovskih institucija, i ovaj slučaj je pokazatelj neodgovornog odnosa institucija prema zaštićenim zonama, a ovde konkretno prema arheološkom nalazištu iz Srednjeg veka i jednom hrišćanskom verskom objektu koji je od posebnog značaja posebno za Srpsku Pravoslavnu Crkvu, što je, uostalom, i razlog zašto je Novo Brdo stavljeno na spisak Specijalnih zona.

U tom kontekstu Eparhija razmatra sa svojim advokatima mogućnost podnošenja krivične tužbe za narušavanje verskih i nacionalnih odnosa i zloupotrebu kulturno-istorijskih objekata za profane aktivnosti koje vređaju zdrav razum svakog civilizovanog čoveka.

Od međunarodnih predstavnika, kojima ćemo se posebno pismeno obratiti i predstavnika kosovskih institucija očekujemo ni manje ni više od poštovanja postojećih zakona. Eparhija će na prvoj sednici Saveta za specijalne zone tražiti zabranu pristupa ovoj lokaciji neovlašćenim licima bez dozvole i ograđivanje objekta, imajući u vidu da je ovaj drevni hram postao poligon iživljavanja nad verskom i kulturnom baštinom Srpske Pravoslavne Crkve na Kosovu i Metohiji. Eparhija bi, uostalom, na isti način reagovala i na bilo kakav sličan način profanacije objekata drugih verskih i etničkih zajednica na ovom prostoru.

O kršenju zakona u zaštićenoj zoni Novo Brdo Eparhija se već oglašavala tri puta (u junu i dva puta u avgustu ove godine). Nažalost, kosovske institucije nisu ništa učinile da zaštite ovu lokaciju od zloupotreba.




NAŠA IZDANJA

Kategorije

20. Beogradski festival igre

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .