Preporučujemo

Predstavlјanje knjige istoričara Dejana Ristića ,,Mitovi srpske istorije“

Foto: Bojan Džodan

MediaSfera

 

 

Četvrtak, 14. novembar 2019. godine u 19 sati

Beograd, Kombank dvorana (sala 6, prvi sprat)

 

 

Predstavlјanje knjige istoričara Dejana Ristića pod naslovom ,,Mitovi srpske istorije“, u izdanju ,,Vukotić Media“, biće održano u četvrtak 14. novembra 2019. godine sa početkom u 19 sati u sali br. 6 (prvi sprat) Kombank dvorane (nekadašnji Dom sindikata) u Beogradu.




 O knjizi će govoriti istoričar umetnosti Vladimir Tomčić, direktor ,,Filmskih novosti“, istoričar dr Aleksandar Uzelac, grafičar Nikola Radosavlјević, autor ilustracija u knjizi, Manojlo Vukotić, vlasnik izdavačke kuće ,,Vukotić media“, i autor knjige istoričar Dejan Ristić.

Ovom prilikom javnosti će po prvi put ekskluzivno biti predstavlјena dva do sada potpuno nepoznata arhivska filmska zapisa koja u celini razvejavaju mitove u tome da su komunisti pretukli vojvodu Petra Bojovića usled čega je on i preminuo, odnosno odgovaraju na pitanje zašto na grobu predsednika Josipa Broza Tita nema ideološkog ili državnog obeležja.

Svaki narod, pa i naš, pored ostalog, oduvek je težio tome da uspostavi ili, tamo gde je to smatrano potrebnim, obnovi vremenom iskidane niti istorijskog, kulturološkog, jezičkog, identitetskog, verskog ili državotvornog kontinuiteta.

Ta i takva potpuno razumlјiva potreba dovodila je u pojedinim istorijskim razdoblјima do svojevrsnog nacionalno-romantičarskog buđenja ili, pak, zanosa tokom koga istoričari uočavaju ponovno oživlјavanje, pa čak i otvoreno kreiranje simbolički prvorazredno važnih identitetskih i istorijskih elemenata narodne tradicije, legendi i mitova.

Ovaj fenomen posebno je uočlјiv u razdoblјu čitavog XIX, a u našem slučaju i u poslednjim decenijama XX i početkom ovog veka.

Nјega je, međutim, pratila jedna, istina globalna, pojava koja se na najjednostaviniji i najjasniji način može definisati pojmom ,,izmišlјanje tradicije”.

Ni naša kultura nije lišena brojnih primera manje ili više svesnog izmišlјanja ličnosti, događaja, pa čak i misli koje smo bivali skloni da pripisujemo istaknutim istorijskim ličnostima.

Knjiga koja je pred čitaocima nosi naslov ,,Mitovi srpske istorije”.

Iza tog sažetog opisa krije se želјa autora da zainteresovanima ponudi osvrt na pojedine dragocene segmente nacionalne prošlosti i kulturnog nasleđa koji se, uistinu, nalaze na razmeđi istorijske stvarnosti i tradicije, odnosno legende i mita.

Ona nije namenjena istoričarima, već najširem krugu čitalaca koji žele da obogate i, iznad svega, objektivizuju svoja znanja iz nacionalne istorije.

 

 

 

*

                                                                                                                                                                           *         *

 

Dejan Ristić je istaknuti istoričar, prevodilac i scenarista. Jedan od vodećih stručnjaka u oblasti integralne zaštite i upravlјanja kulturnim nasleđem.

Obavlјao dužnosti upravnika Narodne biblioteke Srbije, državnog sekretara za kulturu i brojne druge u Vladi Republike Srbije. Bavi se diplomatskom istorijom (srpsko-britanski i srpsko-francuski odnosi krajem 19. i početkom 20. veka; jugoslovensko-alžirski odnosi od 1954. godine), Holokaustom, odnosom države i tradicionalnih verskih zajednica u 20. veku, kulturnom istorijom i kulturom sećanja).

Autor većeg broja naučnih radova i knjiga među kojima se posebno izdvaja ,,Kuća nesagorivih reči: Narodna biblioteka Srbije 1838-1941.“. Preveo dela prof. dr Jana Keršoa ,,Hitler – Hibris : 1889–1936ˮ i ,,Hitler – Nemezis : 1936–1945ˮ, prof. dr Suzan Vajs Bauer ,,Istorija starog sveta: prve civilizacijeˮ, ,,Istorija starog sveta: prva carstvaˮ, ,,Istorija starog sveta: prve nacijeˮ, dvotomne ,,Istorije srednjovekovnog svetaˮ, kao i prof. dr Filipa K. Hitija ,,Tvorci arapske istorijeˮ (kao koprevodilac).

Inicijator i koordinator više projekata realizovanih pod pokrovitelјstvom Uneskoa. Koordinirao aktivnosti na izradi nominacionih dosijea za unos slave (nematerijalno kulturno nasleđe), telegrama kojim je Austrougarska objavila rat Srbiji 1914. godine (pokretno kulturno nasleđe) i stećaka (nepokretno kulturno nasleđe) na Uneskove liste svetske kulturne baštine.

Koautor Nacionalne postavke Republike Srbije ,,Vojni memorijali i mesta stradanja iz Drugog svetskog rataˮ koja je osvojila prvu nagradu na Međunarodnoj izložbi ˮMemorijal 2011.ˮ (Moskva, 2011), kao i izložbi ,,Petar Prvi Karađorđević – kralј i ratnikˮ (Topola, Zadužbina kralјa Petra Prvog Karađorđevića, 2011) i ,,Sećajte se moji mene jer me više nemaˮ (Beograd, Istorijski muzej Srbije, 2011).

Tokom rada u NBS posebnu pažnju posvetio je zaštiti i obogaćivanju nacionalnog fonda, stručnom radu, izdavačkoj delatnosti, kao i unapređenju međunarodne bibliotečke saradnje. Uspostavio model nacionalne biblioteke kao multifunkcionalne ustanove kulture. Narodna biblioteka Srbije u tom razdoblјu dobila je čitav niz visokih odličja poput Sretenjskog ordena drugog stepena, Izvanrednog zlatnog beočuga, Nagrade grada Beograda za najbolјu knjigu u oblasti humanističkih nauka u 2012. godini, kao i priznanja na međunarodnim sajmovima knjiga u Beogradu i Podgorici i dr.

Uspostavio Nacionalni dan knjige.

Utemelјio Nacionalnu nagradu u oblasti bibliotekarstva Janko Šafarik.

Osnovao Fondaciju Narodne biblioteke Srbije.

Inicirao i sproveo zakonsku proceduru za uvođenje akademskog obaveznog primerka.

Dobitnik ,,Pečata Matice srpskeˮ, Spomen-medalјe Ministarstva odbrane, ,,Zlatne značke KPZ Srbijeˮ, Povelјe zahvalnosti Filološkog fakulteta u Beogradu, plakete Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu, priznanja Narodnog muzeja Srbije, Muzeja nauke i tehnike, ,,Filmskih novosti“, NC ,,Odbranaˮ Ministarstva odbrane za najbolјeg saradnika i dr.




Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Nedogled

KLEOS

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .