Preporučujemo

„Džez svetkovina“ – 35. Beogradski džez festival počinje 22. oktobra

MediaSfera

 

Dom omladine Beograda od 22. do 27. oktobra 2019. predstavlja 35. Beogradski džez festival, pod sloganom „Džez svetkovina“.

 

Jubilarni festivali su prilika da se osvrnemo na put koji nas je doveo do današnjice – u ovom slučaju, do trenutka u kome se Beograd i Srbija ponovo ponose velikim međunarodnim džez događajem, omiljenim kod publike svih generacija – Beogradskim džez festivalom.




Festival je osnovan 1971. godine, kao spona u povezivanju Jugoslavije sa svetom. Te prve godine bile su spektakularne po broju i značaju autora i muzičara koji su se na njemu našli, a sa vremenom su očekivanja publike rasla, stavljajući organizatore pred izazov da na njih adekvatno odgovore. Tokom 20 godina postojanja u „prvom životu“, festival je postao institucija za sebe, svetionik kulture nekadašnje države.

Kad je Dom omladine Beograda uz podršku Grada Beograda, posle pauze od 15 godina, obnovio Beogradski džez festival, trebalo je ponovo se dokazati: publici, muzičarima, našoj i međunarodnoj javnosti.

Dvostruki program 

Ovogodišnji program ima posebnu strukturu, prilagođenu posebnoj, slavljeničkoj prilici: umesto 5, trajaće 8 dana – redovnih 6 dana programa, uvodni DJ program i festivalski progam PLUS, sa skoro 30 koncerata i nizom pratećih događaja.

Nikola Konte (Nicola Conte), čuveni italijanski muzičar koji je sa velikim uspehom nastupio na prvom obnovljenom festivalu, ovoga puta u ulozi di-džeja uvešće nas u slavljeničko raspoloženje 21. oktobra od 21 čas u Centralnom holu Doma omladine Beograda.

Svečano otvaranje 35. Beogradskog džez festivala zakazano je za utorak, 22. oktobar (19 časova) u Velikoj sali Doma omladine Beograda, uz dupli program. U prvom delu večeri srpsko-internacionalni sastav Nikolov-Ivanović Undectet, sa Mažik Malikom (Magic Malik), značajnim predstavnikom srednje džez generacije iz Francuske kao specijalnim gostom, izvešće posebno pripremljen program za ovu priliku. Potom nastupa velikan francuske scene, čiji rad je otvorio vrata mnogim tamošnjim savremenim autorima, Anri Teksje (Henri Texier) sa projektom Sand Woman.

„Budući da regularan program BDŽF ove godine završavamo nastupom uzbudljive francuske fri džez postave Tea Sekaldija (Théo Ceccaldi) „Freaks“ (27.10.), jasno je da smo ovakvom selekcijom želeli i da obeležimo dve činjenice – da su pre tačno 180 godine Srbija i Francuska uspostavile diplomatske odnose, ali i da su nam upravo iz Pariza, posle Prvog svetskog rata, stigle prve note tadašnjih džez kompozicija“, poručuju organizatori.

Džez legende i vizionari 

Glavne zvezde ovogodišnjeg izdanja 35. Beogradskog džez festivala nastupiće u Kombank dvorani, sali koja je izuzetno vezana za ovu manifestaciju, pa ćemo se tokom tri koncertna dana u tom prostoru  simbolično prisetiti brojnih koncerata iz duge istorije. Tamo ćemo imati priliku da vidimo neke od apsolutnih džez legendi: 23. oktobra čarobnjaka bas gitare Stenlija Klarka (Stanley Clarke) sa bendom u kojem predstavlja brilijantne mlade talente, a  24. oktobra Dajen Rivs (Dianne Reeves), veliku džez divu i jednu od tri najvažnije pevačice današnjice.

Poslednje festivalsko veče, 27. oktobra je rezervisano za muziku velikana koji su udarili temelje savremenim džez tendencijama – program će otvoriti Mingus Big Band, sa izborom kompozicija nezaboravnog  Čarlsa Mingusa, a zatvoriti Čarls Lojd (Charles Lloyd), živa ikona džeza, jedan od najvećih lidera i improvizatora svih vremena, nepresušni mislilac i inovator.

Ovaj izuzetni vizionar, važan sa razvoj filozofije džeza u XXI veku, dolazi po treći put na BDŽF, ovoga puta sa novim projektom Kindred Spirits. Pored velikana, u Kombank dvorani nastupiće i neke od najintrigantnijih mladih grupa sa našeg kontinenta: krajnje nekonvencionalni Flat Earth Society iz Belgije (23.10.), kao prvi moderan evropski big bend na festivalu posle dužeg vremena, ali i najveći talenti sa Istoka u ovom trenutku, ruski Ilugdin Trio sa pevačicom Tanyom Balakirskayom (24.10.).

Program u Domu omladine Beograda, koji svojom smelošću privlači mnogo pažnje naših ljubitelja džeza, okupiće nikad više novih i po godinama mladih sastava iz celog sveta. Posebno predstavljanje imaće sve uticajnija savremena nemačka džez scena, odakle nam dolazi neprikosnovena evropska pijanistička zvezda Mihael Volni (Michael Wollny) sa svojim triom (26.10.), ali i izuzetno talenatovana postava bubnjara Maksa Andžejevskog (Max Andrzejewski) Hütte (25.10.), sa programom koji predstavlja omaž stvaralaštvu velikog engleskog rok autsajdera Roberta Vajata (Robert Wyatt).

Od talenata sa severnoameričkog kontinenta, ugostićemo novu veliku vokalnu zvezdu iz SAD, Džezmiju Horn (Jazzmeia Horn) sa najnovijim programom „Love and Liberation“ (25.10.), te Lailu Biali, klavirsku džez  senzaciju iz Kanade i njen trio (26.10.), dok će nam jedno od velikih imena modernog američkog džeza Stiv Kolmen (Steve Coleman) sa bendom Five Elements (26.10.) ponuditi uzbudljiv koncept ukrštanja džeza sa hip hopom.

Muzičari iz Izraela, Italije, Portugalije…

Sa četiri nacionalne scene koje Beogradski džez festival već godinama predstavlja domaćoj publici, dolaze najuzbudljivi novi sastavi: iz Izraela, scene bogate briljantnim džez talentima, stiže već uveliko priznati avangardni gitarista Gilad Hekselman sa triom (25.10.); iz Austrije tamošnja underground supergrupa Shake Stew (25.10.), kao reprezentacija aktulenih tokova na ovoj, sve intrigantnijoj sceni;  iz Italije, jedne od najjačih džez zajednica u Evropi, umesto imena „stare garde“, odlučili smo se za atraktivne heroje podmlatka – grupu Yellow Squeeds, koju predvodi izvanredni gitarista Frančesko Diodati (24.10). Naš festival je uspeo da se istakne u evropskim okvirima višegodišnjim praćenjem i predstavljanjem portugalskih džez bendova, o kojima se sad mnogo govori u svetu, a ove godine (27.10.) ugostićemo jedinstvenu fri džez postavu „Axes“, sa četiri duvača i dva bubnjara, okupljenu oko jednog od najtalentovanijih mladih portugalskih džezera Žoaa Mortagve (João Mortágua).

Posebno smo uzbuđeni što beležimo povratak nekih veoma važnih džez sredina na Beogradski džez festival, iz kojih nam dolaze dva sjajna mlada imena. Iz Velike Britanije, čije su nove snage u ogromnom naletu, stiže nam supertalentovani mladi trubač Henri Spenser (Henry Spencer) sa bendom Juncture (26.10.), a iz Poljske, izuzetni pijanista posebnog senzibiliteta, Maćej Obara (Maciej Obara), jedna od najvećih nada čuvene izdavačke kuće ECM (koja ove godine slavi 50 godina rada), sa kvartetom „Unloved“ (24.10.).

Domaći džez-podmladak 

Konačno, ovogodišnji „Serbian showcase“ (23.10.) ponudiće izbor najkvalitetnijih poduhvata domaćeg džez  podmlatka: mladi saksofonista i kompozitor Rastko Obradović, koji je prve profesionalne korake napravio upravo na Beogradskom džez festivalu, nastupiće sa norveškim kvartetom; Milan Stanisavljević, stacioniran u Ljubljani, gostuje sa svojim slovenačkim kvintetom; a iz Novog Sada stiže bend Dragon’s Fuel, nove nade savremene srpske džez scene.

Beogradski džez festival ove godine će imati i program PLUS: u ponedeljak, 28. oktobra nastupiće jedan od najznačajnijih evropskih džez umetnika, vrhunski pijanista Ketil Bjornstad (Bjørnstad) iz Norveške. Ovaj kultni autor, kada su u pitanju skandinavska džez škola i već pomenuta ECM etiketa, održaće solo koncert u Velikoj sali Doma omladine Beograda (20č). Biće to prilika da zajedno saberemo utiske sa slavljeničkog izdanja najstarijeg srpskog džez festivala.

***********************************

Osnivač i pokrovitelj Beogradskog džez festivala je Grad Beograd, koji je 2007. godine uvrstio Beogradski džez festival u manifestacije od posebnog značaja.

Organizator festivala je Dom omladine Beograda. Beogradski džez festival je, po pozivu, član Evropske džez mreže. Pokrovitelji su Grad Beograd – Gradska uprava – Sekretarijat za kulturu i Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije.




Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Nedogled

KLEOS

GoetheFEST 2024

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .