Kultura VU

Retrospektivna izložba slika Ljube Popovića u Galeriji SANU

MediaSfera

 

 

Foto: Segment ulja na platnu „U čast Džejmsu Dordžu Frejzeru“

 

Galerija SANU

4. septembar – 20. oktobar

Autori: Nikola Kusovac i Slavica Batos

 

 

Retrospektivna izložba slika „Ljuba Popović (1934-2016)“ svečano će biti otvorena u Galeriji likovne i muzičke umetnosti SANU, u sredu, 4. septembra, u 19 sati. Izložbu će otvoriti akademik Vladimir S. Kostić, predsednik SANU.




Izložba pruža kompletan uvid u njegovo stvaralaštvo. Izložbena postavka se sastoji od šest celina uređenih po hronološkom redosledu: beogradski period, prvi pariski period, osamdesete godine, zatim devedesete i period posle 2000. godine, dok se izuzetak od ovog hronološkog principa nalazi u prvom, uvodnom delu postavke gde će biti izložen monumentalni triptih „U čast Džejmsu Džordžu Frejzeru“ (1976 -1978),  dugačak osam metara, a uz koji su izložene još četiri slike iz istog perioda.

 

Akademik Ljuba Popović, jedno od najvećih imena ovdašnje, ali i francuske likovne scene, rođen je u Tuzli, dečaštvo je proveo u Valјevu, dok je u Beogradu je, na Akademiji likovnih umetnosti,  diplomirao slikarstvo. U Pariz se preselio 1963. godine.

 

Bio je član grupe Mediala sa kojom je prvi i jedini put izlagao 1960. godine, u Galeriji grafičkog kolektiva. U vreme izložbe nalazi se na odsluženju vojnog roka, u Bileći. U jesen 1963. godine, definitivno napušta Beograd i odlazi u Pariz, ponevši sa sobom samo jedan blok sa crtežima i nekoliko oslikanih platana smotanih u rolnu. Prvih meseci izdržava se radeći molerske poslove, štedi novac i napokon se, po preporuci Marka Čelebonovića i Mila Milunovića, javlja g-đi Žinet Sinjak (ćerki slikara Pola Sinjaka) koja ga upoznaje sa Reneom de Solijeom, eruditom i uglednim teoretičarem umetnosti.

 

Nјegove slike nalaze se u prestižnim muzejima, galerijama i privatnim kolekcijama.

 

Jednom prilikom je izjavio: „Slike imaju sopstvenu sudbinu, na koju se ne može uticati i o kojoj je čak iluzorno i razmišlјati. Važna je jedino ta čudesna energija koja kroz njih struji i koja ostavlјa tragove kako u životu slikara, tako i u životu kolekcionara“.

 

U okviru izložbe čiji su autori Nikola Kusovac i Slavica Batos biće izloženo četrdeset pet Ljubinih slika, uglavnom velikih formata, iz svih perioda. Na taj način se posetiocima pruža retka prilika da steknu kompletan uvid u stvaralaštvo ovog značajnog srpskog i svetskog slikara.

 

U toku izložbe u kontinuitetu će biti prikazivan film o Ljubi koji je snimio Mišel Lanslo (Michel Lancelot) 1974. godine, za seriju emisija na francuskoj televiziji pod nazivom „Slikari našeg vremena“. Od prvog i jedinog prikazivanja na televiziji 1975. godine, pa sve do danas, bio je pohranjen u arhivi audio-vizuelnog materijala INA, odakle je dobijen za ekskluzivno prikazivanje na izložbi u Galeriji SANU.

 

Ljubina internacionalna karijera obeležena je velikim brojem samostalnih i kolektivnih izložbi (Pariz, Brisel, Njujork, Ženeva…), izlaskom trinaest monografija (najznačajnije: 1980. godine, kod njujorške izdavačke kuće Alpine Fine Arts – sa tekstom An Tronš i 2003. godine, u izdanju pariske kuće Cercle d’Art – sa tekstom Sarana Aleksandrijana), bogatom filmografijom i velikim brojem članaka u umetničkim i književnim časopisima.

 

Rene de Solije će 1971. godine objaviti monografiju o Ljubi – prvu ikad objavljenu monografiju u Francuskoj o nekom našem slikaru. Posredovanjem Renea de Solijea Ljuba sklapa poznanstvo sa pariskim galeristom Marselom Zerbibom, poklonikom nadrealizma i zaštitnikom njegovih sledbenika. On mu otkupljuje platna donesena iz Beograda, pronalazi atelje i počinje da organizuje izložbe u Parizu i Briselu. Uz rad i druženje sa Zerbibom, Ljuba stupa u kontakt sa mnogim važnim akterima pariske umetničke i intelektualne scene.

 

Preminuo je 12. avgusta 2016. godine, u Beogradu – dva meseca nakon otvaranja njegove poslednje pariske izložbe. Sahranjen je u Valjevu, na brdu iznad kuće u kojoj je proveo detinjstvo i mladost.




NAŠA IZDANJA

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .