MediaSfera
Predstojeći 53. Bitef biće tematski posvećen problemu sveopšteg raspada društva i zajednice, ali i mogućnostima njihove obnove, a umetničkom linijom pokušaće da izbriše granice scene i gledališta, odnosno izvođača i publike.
-Glavni tematski koncept 53. Bitefa čine predstave koje se bave raspadom prevashodno političke zajednice (ali, i porodice, i ljubavnih/partnerskih odnosa), ali i one koje pokušavaju da ponude alternativu. Ta se alternativa svodi na obnovu humanističkih vrednosti na kojima se moderna zajednica zasnivala od perioda prosvetiteljstva do naših dana: slobodu, jednakost, solidarnost, kolektivni rad i zalaganje, poverenje – rekao je umetnički direktor Bitefa Ivan Medenica, na konferenciji za novinare u Flamanskom institutu za kulturu.
Festival će trajati od 17. do 26. septembra, biće izvedeno 12 predstava, slogan ovogodišnjeg festivala glasi “Počnimo ljubav iz početka”. Rezervacija ulaznica za sve predstave počinje do 15. avgusta i trajaće sve do 1. septembra. Dan kasnije ulaznice će moći da se preuzmu na blgajni pozorišta na Terazijama.
Predstavom “Orest u Mosulu” Mila Raua, jednog od politički i umetnički najradikalnijih i najznačajnijih svetskih reditelja današnjice, 53. U glavnom programu, publika će imati priliku da pogleda čak dvanaest predstava iz devet zemalja Evrope, Afrike i Južne Amerike. Kako se navodi u saopštenju organizatora, umetnički fokus festivala je na imerzivnim predstavama, odnosno, na onim pozorišnim formama u kojima se briše jasna granica između izvođača i publike.
Ovaj fenomen u savremenom pozorištu će se tretirati kroz dramske, ali i predstave fizičkog tetra, pa će i ovoga puta u programu festivala biti zastupljeno i plesno pozorište. Očekuje se da posebnu pažnju publike izazovu predstave koreografa iz Brazila i Nigerije.
U okviru Bitefa će 21. septembra na sceni „Raša Plaović“ Narodnog pozorišta u Beogradu biti izvedena predstava Yuropa, koreografija Kuduza Onikekua i kompanije Q iz Lagosa. Kako se navodi, radi se o predstavi koja se bavi izbegličkom agonijom iz afričke perspektive, odnosno, perspektive samih žrtava. Veoma snažnom emocionalnom naboju doprinose i verbalni delovi, očajničko uzvikivanje, pre svega afričkih zemalja iz kojih izbeglice dolaze i nabrajanje različitih načina na koje stradaju na putu ka Evropi.
Kompanija Anti Status Kvo iz Brazilije će se 23. i 24. septembra predstaviti koreografijom Lusijane Lare O mesu i betonu. Radi se o imerzivnoj plesnoj instalaciji. Po rečima umetničkog direktora Bitefa Ivana Medenice, to predstavu O mesu i betonu, međutim, ne otuđuje od gledalaca – a koji su njen važan, gradivni deo – jer ona ostvaruje snažno čulno, energetsko dejstvo.
Neke slike ovog scenskog pazla imaju i ubojito metaforičko značenje, koje sublimira, na najopštijem nivou, raspad savremenog sveta. Takođe, gola tela izvođača u savremenom brazilskom kontekstu koji je politički retrogradan predstavljaju snažan poziv na borbu protiv autoritarnog društvenog uređenja. U okviru priprema za izvođenje koreografije O mesu i betonu, Bitef će organizovati i akciju sakupljanja smeća sa beogradskih ulica koje će kasnije biti korišćeno u samoj predstavi.
Pored ove dve koreografije, u glavnom programu festivala predstaviće se još dve predstave dominantno fizičkog teatra: Retke ptice, cirkus kompanije Vuk za Čoveka iz Lila (Francuska) i koreografija Sepe Bajensa u produkciji kompanije Ultima Vez iz Brisela (Belgija) pod nazivom Pozvani, saopštili su organizatori.
Na festivalu će biti izvedene dve predstave iz Srbije, „Zašto je poludeo G. R?“ u režiji Boba Jelčića, a u izvedbi Jugoslovenskog dramskog pozorišta i komad po motivima francuskog dramaturga Molijera „Tartif“ autora i reditelja Igora Vuka Torbice, a u izvedbi Narodnog pozorišta Sombor i Srpskog narodnog pozorišta Novi Sad.
Predstava „Beograd na daljnski“ izvodiće se dva puta dnevno tokom trajanja festivala na lokacijama širom Beograda, uključujući i Novo groblje.
Dodaj komentar