REČ BEZ ZIDA

REČ BEZ ZIDA: Kuća od knjiga – Novica Jevtić, osnivač i vlasnik Izdavačke kuće Evro Book

MediaSfera

 

Piše: Ljiljana Šarac

Foto: privatna arhiva

 

 

Godinu za godinom Izdavačka kuća Evro Book niže popularne naslove stranih i domaćih autora. To čini već pune tri decenije. U maju slavi jubilaran rođendan.




O knjigama, hitovima, planovima i trajanju razgovarala sam sa njenim osnivačem i vlasnikom Novicom Jevtićem.

 

Kako ste se obreli u svetu knjiga?

 

N.J:  Sticajem okolnosti; bilo je to kada sam se, posle osam meseci provedenih u Parizu vratio u Srbiiju. Prilikom jednog susreta s prijateljima rodila se ideja da se okušam u prodaji knjiga. Moj prvi terenski posao bio je u Čačku i Kraljevu. Meni se posao svideo, a i ja sam se dopao Partizanskoj knjizi, te su me primili u stalni radni odnos kao terenskog komercijalistu.

 

Tada sam odlučio da ostanem u Srbiji. Već godinu dana kasnije prešao sam u beogradsku Slobodu koja mi je ponudila odlične uslove i posao referenta nabavke i veleprodaje. U Slobodi sam radio tri i po godine, a onda je iz zagrebačkog CIP-a stigla sjajna ponuda koju nisam mogao da odbijem. Biće vam jasno ako vam kažem da je ponuda, osim visoke plate, uključivala i stan.

 

U CIP-u sam ostao sve do 1989, kada se, posle višestranačkih izbora, već nazirao raspad Jugoslavije, te sam shvatio da bi pametno bilo da otvorim svoju firmu. Iako mi je bilo jasno – što se ispostavilo kao tačno – da će se takav scenario odraziti na moj posao. Kako god bilo, devedeseta i devedeset prva – do početka rata, bile su veoma uspešne poslovne godine moje nove firme.

 

Novica Jevtić i Ljiljana Šarac na Sajmu knjiga

 

Šta je sve stalo u 30 godina rada i postojanja?

 

N.J: Stalo je, pre svega, šest hiljada objavljenih naslova: knjiga za decu, proze za odrasle, esejistike, popularnih romana. Stalo je mnogo istrajnog istraživanja – kako ponude tako i tržišta, mnogo truda i samodiscipline, da bi se između svega što ogromna svetska produkcija nudi, odabralo ono što zadovoljava merila našeg čitaoca.

 

Koliko sebi podižete lestvicu u poslu?

 

N.J: Prema mogućnostima.

 

Kako planirate da održite prestižni položaj na kome se nalazite?

 

N.J: Doziranim povećanjem produkcije. Pridržavam se planova i ne gledam u tuđe dvorište. Kreirali smo poslovnu politiku koja je dala rezultate i zato je nećemo menjati. Samo ćemo je usput doterivati i prilagođavati.

 

Da li knjigu prodaju korice, priča, ime izdavača ili ime autora?

N.J:  Korice lako mogu da obmanu čitaoca, zato iskusan izdavač knjigu bira žmureći, uslovno rečeno. Svakako je najvažnija priča, jer dobra priča na kraju uvek nađe put do čitalaca. Naravno, ukoliko je reč o priči afirmisanog autora, to može da bude samo prednost.

 

 

Po kom delu ili autoru vas prepoznaju?

 

N.J: Nije lako izdvojiti jedno delo ili autora kad je iza vas 6000 naslova. Ipak, kao najkomercijalnije delo u poslednje vreme izdvojio bih serijal o Hariju Poteru proslavljene Džoane Rouling, mada svi koji prate našu produkciju znaju da smo prepoznatljivi pre svega po čuvenim brendovima za decu, od Štrumpfova i Pepe praseta, do Marvelovih superheroja.

 

Kako ,,namirišete” hit pisca?

 

N.J: Taj naročiti njuh se stiče zajedno s iskustvom, ali zahteva i istrajno praćenje trendova u svetu popularne književnosti, pažljivo osluškivanje – često se na sajmovima knjiga izdvoji poneki naslov o kojem se nezvanično mnogo priča među ljudima koji se bave knjigom. Ako takva knjiga izdrži i probu kvaliteta, otvoren joj je put ka bestseler listama.

 

Kakve planove imate sa domaćim autorima?

 

N.J: Ti planovi zavise od ponude jer smo, kada je reč o domaćim autorima, veoma fleksibilni: važnije nam je da procenimo da će neka priča izazvati interesovanje publike, nego da se iza priče krije zvučno ime.

 

Šta nam novo spremate?

 

N.J:  To neka ostane tajna – bar do narednog Sajma knjiga u Beogradu. U godini jubileja pripremamo mnogo novih naslova: nekoliko novih brendova za decu, pojačaćemo ponudu beletristike za tinejdžere, nastavićemo da objavljujemo romane stranih autora koji su već stekli poštovaoce u Srbiji i smelo ćemo odabrati i predstaviti čitaocima neka nova imena. Naravno, nastavićemo da objavljujemo luksuzna monografska izdanja koja su naš doprinos negovanju srpske kulture i tradicije.

 

Da li izdavaštvo doživljavate kao porodični biznis?

 

N.J: Svakako. Kad se ja povučem iz posla, nastaviće ga najpre moj sin, a zatim i moji unuci, jer ova firma treba da stekne daleko dužu tradiciju – ja bih voleo da ona zauvek radi.

 

Kako nameravate da proslavite jubilej?

 

N.J:  Za trideset godina rada Izdavačke kuće Evro Book i za svojih trideset devet godina iskustva u ovom poslu, mnogo toga sam naučio i mnogo toga učinio i zato ćemo taj jubilej obeležiti dostojno i svečano.

 

Šta ćete poželeti kada budete duvali 30 svećica?

 

N.J: Da firma i dalje živi, da moji naslednici nastave da se bave ovim poslom, što duže, bar još trista godina!

 

Želim Vam uspeh na svim poljima, kako u poslu, tako i u privatnom životu i hvala što ste odvojili vremena da popričamo.

 

N.J: Hvala Vama.

 

Ljiljanu Šarac možete pratiti na:

https://www.facebook.com/ljiljanasaracpisac/

https://www.instagram.com/saracljiljana_pisac/

 

 


 

Lijiljana Šarac

Novinarka, PR, nastavnica, književnica, kolumnista, majka. Neko ko živi za pisanu reči i od pisane reči. Autor četiri hit romana. Radoznalog, istraživačkog duha, s neiscrpnom žudnjom da se ispituju i pomeraju granice, da se viri iza zidova, i da se prepreke na putu zaobilaze i prevazilaze. Neko ko veruje u svoje i snage ljudi sa kojima je bliska. Voli smeh i život sagledava uvek iz pozitivnog ugla. Živi po ubeđenjima koja deli sa članovima svoje porodice i đacima iz učionice, a od sad i sa čitaocima kolumne REČ BEZ ZIDA.




Dodaj komentar

Click here to post a comment

Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Nedogled

KLEOS

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .