Medijske inicijative

Sve za senzacionalizam, informacije se prodaju kao sok i kafa

MediaSfera

 

 

 

Poslednjih dana teško da možete da kupite novine na kojima na naslovnoj strani nije par čija je razlika u godinama pola veka. Da se ne čita ne bi ni bilo na naslovnim stranama. Međutim, mogu li čitanost i gledanost biti jedini kriterijum i opravdanje za neprimeren sadržaj u medijima?




Od anonimnih građana za samo nekoliko dana postali su tema naslovnih strana velikog broja domaćih medija, ali i britanskog Dejli stara. Tekstovi o paru čija je razlika u godinama veća od 50 godina pre deceniju bili su nezamislivi. Danas su svakodnevica.

 

“Mislim da je sa modernim tehnologijama i sa time što su nekako privatni životi lјudi sada daleko transparentniji ili naizgled bar transparentniji kroz društvene mreže i kroz medijske prezentacije, nekako sve te stvari koje su se ranije smatrale devijacijama sada su prisutne”, kaže Nevena Čalovska, psihoterapeut.

 

Veliku pažnju nekih medija izazivaju i velike tragedije – poput ubistva, stradanja, nesreća i afera.

 

Duško Vukajlović, urednik novina Alo kaže da je informacija nešto kao sok, kao kafa, nešto što se prodaje.

 

“Ako nema potražnje vi to nećete prodavati. Ko kaže da to ne interesuje javnost, taj laže. Jer niko neće nuditi neku robu koja nema kupca, koja nema gledanja”, kaže Vukajlović.

 

Prof. dr Stanko Crnobranja sa Fakulteta za medije i komunikacije kaže da se štampaju stvari koje su iz intimnog kruga nekih lјudi, koje su potpuno nebitne za javni interes, čak u suprotnosti sa javnim interesom.

 

“To kad vam neko kaže ko je vlasnik medija – to moji gledaoci žele, znajte da vas laže”, istakao je Crnobrnja.

 

Lek u medijskoj pismenosti

 

U Srbiji se, prema analizima, u velikom broju medija čak i o vremenskoj prognozi senzacionalistički izveštava. To je tvrde stručnjaci najlakši način da se privuče pažnja, a kasnije i potpuno preusmeri na takve sadržaje.

 

“Radi se o tome da se vlasnici raznih medija elektronskih i štampanih u stvari udružuju u širenju tih senzacionalnih vesti i izmišlјaju antiheroja i likove koji bi mogli da zabave najniže moguće interese najšire moguće publike. Istovremeno, uvezujući se tako što te likove guraju u jedan krug, jedan ringišpil iz novina, tabloida u rijaliti, iz rijalitija u tok šou, iz tok šoua na Instagram, Fejsbuk i sve zajedno”, kaže Crnobrnja.

 

Intenzitet kojim se senzacionalizam širi u celom svetu je neverovatan. Pa vrlo lako tragedije koje su hilјadama kilometara daleko od nas budu na naslovnim stranama. Lek za to leži u medijskoj pismenosti, a stručnjaci bolјu regulaciju tog polјa očekuju i od nove Medijske strategije.

 

Izvor: RTS




Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .