Kultura

Kalemegdan: Uskoro počinje rekonstrukcija „Pobednika“

MediaSfera

 

Foto: Aleksandar Jočić

 

Spomenik Pobednik na Kalemegdanu biće uskoro rekonstruisan, a radovi će trajati šest meseci, saopštio je Zavod za zaštitu spomenika kulture Beograda.




Navodi se da je Zavod dobio novac od Grada Beograda za statičku sanaciju, restauraciju kamenog postamenta i same skulpture spomenika, a radovi će započeti odmah posle sprovođenja javne nabavke.

 

Spomenik Pobednik nalazi se na platou Gornjeg grada Beogradske tvrđave. Utvrđen je za kulturno dobro 1992. godine.

 

Tokom 2018. godine izvršena je kontrola stanja spomenika, koja je pokazala da je on u lošem stanju, pa su Zavod i Građevinski fakultet u Beogradu napravili projekat rekonstrukcije i restauracije.

 

 

„Uvidom u stanje spomenika ustanovljeno je da su oštećenja na spomeniku drastično pogoršana u odnosu na 2016. godinu kada je poslednji put vršena opservacija spomenika“, navodi se u saopštenju.

 

Oštećenja na spomeniku uočena su 2016. godine kada je utvrđeno da je Pobednik nagnut 30 centimetara u odnosu na vertikalnu osu, a da se i dalje pomera.“Radi se o relativno sporom procesu koji ne pokazuje znake smirivanja i zaustavljanja, a u periodu od 35 godina, za koji postoje podaci, horizontalno pomeranje na visini postolja figure se povećalo za 30 odsto“, naveo je Zavod u saopštenju.

 

Stručno mišljenje vajara Zorana Kuzmanovića je da je na bronzanoj skulpturi spomenika uočljiv veliki sloj oksida, kao i više oštećenja zbog rupa – „verovatno od metaka ili gelera“.

 

„Na samoj plinti i stopalima oštećenja su značajna u vidu izvitoperenosti i pukotina, varovi su popustili, pukotine su velike i veza skulpture za kružni kameni postamenta je korodirala i jako u lošem stanju“, piše u saopštenju.

 

Pobednik podelio Beograd

 

Priča o Pobedniku počinje davne 1913. godine, neposredno po okončanju Drugog balkanskog rata kada je predsednik Beogradske opštine Ljuba Davidović od već čuvenog vajara Ivana Meštrovića zatražio da u čast srpske pobede izradi spomenik koji bi stajao na najprometnijem beogradskom trgu – Terazijama.

 

Spomenik čine bronzana muška figura i postament koji se sastoji od dorskog stuba.  Sama skulptura bronzane muške figure izrađena je 1913. kao deo monumentalne fontane čije je postavljanje bilo predviđeno na Terazijskom platou.

 

 

Međutim, 1914. godine počeo je Prvi svetski rat i Meštrović je, kao austrougarski državljanin, morao da napusti Srbiju. Dugo se verovalo da je skulptura uništena, ali ju je on, pre odlaska, poslao na livenje u Češku što ju je spasilo.

 

Rat je prošao, ali Pobednik nije postavljen već je iz Češke otišao pravo u jednu šupu na Senjaku gde je čamio punih devet godina, sve dok se neko 1927. godine nije dosetio da bi spomenik ipak mogao da bude postavljen, ovoga puta za obeležavanje decenije od proboja Solunskog fronta.

 

I tada su nastali novi problemi.

 

Naime, tadašnja prestonička javnost bila je zgrožena mogućnošću da na najpoznatijem gradskom trgu stoji – go muškarac! Čaršija je danima brujala o ovom “skandalu”. Pljuštali su najrazličitiji predlozi – od onih da se “Pobednik obuče” do onih da je najbolje da se postavi u bazen “kada je već go”. Bilo je i onih koji su smatrali da spomenik treba srušiti i napraviti potpuno novi simbol pobede.

 

Srušen nije, ali je morao da promeni lokaciju – umesto na Terazije stigao je na Beogradsku tvrđavu gde je konačno postavljen 7. oktobra 1928. godine. Podignut je na visinu od 17 i po metara, ne zato da se što bolje vidi, već da se vidi što manje kako je napisala tadašnja Politika.

 

Za vreme od 91 godine, od kako je spomenik postavljen, rađeno je samo čišćenje spomenika od grafita i zaprljnosti i popunjavanje pukotina i spojnica kamene obloge.




Vodovodska 187 L

PTICE NA UZGLAVLJU

Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .