Kultura

Nedelje madjarske kulture: Gostovanje Srpskog pozorista iz Madjarske u Narodnom pozoristu

MediaSfera

 

 

 

Srpsko pozorište iz Mađarske održaće turneju u sklopu manifestacije „Nedelje mađarske kulture u Srbiji“, sa muzičkom predstavom „Avala express“, u režiji Petra Miloševića, od 3. do 7. marta 2019. godine.




U nedelju, 3. marta 2019. godine, u 19 časova, izvođenju predstave u Narodnom pozorištu u Beogradu prethodi otvaranje izložbe „Joakim Vujić i dva veka pozorišta”, a od 20.30 časova, na sceni „Raša Plaović„, će biti izvedena predstava „Avala express„. Ulaz na predstavu je slobodan, besplatne ulaznice mogu se podići na Blagajni Narodnog pozorišta.

 

Nakon Beograda slede izvođenja predstave „Avala express“ Srpskog pozorišta iz Mađarske u Lazarevcu, Kraljevu, Nišu, a turneja se završava 7. marta 2019, u Kragujevcu, u Knjaževsko-srpskom teatru.

 

Avala express – elegija jednom vremenu, jednoj generaciji koja nestaje. Ljubavna priča jednog Joze, koji čeka Anu na stanici Keleti. Čeka voz Avala express. Predstavu čine pesme – prepevi Tamaša Čeha i Geze Beremenjija, poznatih mađarskih umetnika, izvođača, kompozitora i glumca, sklopljene u ljubavnu priču. Učestvuju: Milan Rus, Gabor Lenđel, Tibor Ember, Mirko Milošević i Branimir Đorđev.

 

Reč reditelja o predstavi

 

„Prošlo je dvadeset godina od premijere ove predstave. Avala express, beogradski voz, koji je 1991. godine bio jedina veza između ratom rascepljene Jugoslavije i ostalog dela sveta. U vreme dolaska Avale express na stanicu Keleti, peron je bio prepun ljudi, koji su čekali svoje rođake, prijatelje, ljubavi. Tako se 1996. godine sam od sebe rodio naslov i samo je trebalo složiti pesme u neki odgovarajući red: stanica, miris mašinskog ulja, čekaonica…

 

Tamaš Čeh je imao svoj prvi nastup sa  legendarnom grupom „Keks“. U to vreme je pevač ove grupe, Janoš Bakša Šoš, bio veoma popularan. Senzacionalno je bilo to, što je 1970. godine baš on bio gost na pantljikama u sali za fizičko u Srpskohrvatskoj gimnaziji na Trgu Ruža (uz posredsvo Zorana Stevanovića i danas veoma popularnog pevača u Mađarskoj) i svirao je na gitari, koju je kasnije poklonio Tamašu Čehu, pre nego što je emigrirao iz Mađarske.

 

Posle završenog fakulteta, 1976. godine, vratio sam se na Trg Ruža u ulozi profesora. U to vreme ceo život mi se vrteo oko Tamaša Čeha, slušao sam sa kasetofona njegove pesme i tekstove i ponekad sam ih puštao đacima. Oni su nekoliko pesama preveli na srpski i na hrvatski, (škola je u to vreme još uvek bila zajednička), što je bila odlična vežba za učenje jezika. Sećam se pesme pod nazivom Budapest, koju su uz muziku, u horu, pevali đaci 1.a razreda.

 

Kasnije, 1996. godine, od istih tih đaka napravili smo grupu „Avala express“, a neki od njih su još uvek srž grupe: Milan Rus svira na gitari, Gabor Lenđel na klavijaturama, Tibor Ember je na bubnjevima, a noviju generaciju predstavlja Mirko Milošević, koji svira na klavijaturama i Branimir Đorđev, vokal.

 

U sadašnjem izvođenju pesme su grupisane na sledeći način: od početka koncerta do pesme pod nazivom Metro, glavna tema je Avala express. Zatim sledi izmišljeni maturski sastanak – 50. generacija Srpskohrvatske gimnazije sastaje se na Trgu Ruža.

 

Da bi raspoloženje bilo u srpskom duhu, dobio sam dozvolu od tekstopisca, Geze Beremenjija, da izmenim pojedina geografska imena i imena likova.

 

Na jednom mestu oglašava se i jedna stara sentandrejska pesma, na arhaičnom slavenoserbskom jeziku. Ovom pesmom se uokviruje cela priča.“

 

Prvi koncert na kome su se na srpskom jeziku pevale pesme Tamaša Čeha i Geze Beremenjija, koje je Petar Milošević preveo i adaptirao u muzičku priču sa svojim početkom i krajem, održan je 1996. godine. Koncert je obnovljen 2016. godine da bi se obeležila dvadesetogodišnjca od prvog izvođenja. Celokupna projekcija rađena je uz saradnju Srpskog pozorišta u Mađarskoj i porodice Tamaša Čeha.

 




Meni su rekli da vi postojite

Pre nego što je došao Laki

Nož Marine R.

Umetnost putovanja II

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .