MediaSfera
Foto: Konstantin Novaković, Duško Vukić
Sinoć je u Etnografskom muzeju u Beogradu otvarena izložba fotografija Konstantina Novakovića “Kalaši – poslednji pagani Hindukuša“ . Ovo je jedinstvenu priliku da se zaviri u život drevnog naroda Kalaši koji je do danas sačuvao svoju izvornu kulturu pre svega zahvaljujući geografskom položaju i vekovnoj izolaciji u Pakistanu.
Кalaši su drevni narod koji je uspeo da opstane i sačuva svoju kulturu zahvaljujući, pre svega, svom geografskom položaju i vekovnoj izolaciji u zabačenim dolinama planinskog masiva Hindukuš. Predstavljaju najmanju i po mnogo čemu jedinstvenu etnoreligijsku zajednicu na teritoriji Pakistana.
Кalaši, čija je populacija danas manja od 4000 duša naseljenih u tri rečne doline na severu zemlje, na teritoriji pokrajine Hajber-Pahtunva, svojim misterioznim poreklom i vekovima nepromenjenim ruralnim načinom života, živopisnim nošnjama i paganskom religijom deluju gotovo nestvarno, poput otelotvorenja imaginarnog himalajskog kraljevstva Šangri-La.
Osim bogate materijalne kulture koja se najbolje može uočiti na primeru raskošne svakodnevne nošnje kalaških žena, uz tradicijsko graditeljstvo i jedinstvenost običaja i jezika, ovaj narod evropeidne pojavnosti koju odlikuju svetla put i plave oči, prvenstveno se ističe svojom drevnom politeističkom religijom koja čini osnovu njegovog identiteta. Кalaši su jedina etnička grupa koja je uspela da sačuva pagansku religiju kakvu su u prošlosti praktikovali i drugi narodi na području Hindukuša, na teritoriji koja je pored severa Pakistana obuhvatala i deo današnjeg Avganistana i bila poznata kao Кafiristan, zemlja nevernika.
Za razliku od žena u muslimanskim zajednicama u okruženju, žene u dolinama Кalaša uživaju iznenađujuću slobodu, počevši od načina odevanja do odabira partnera. Tako je purda, praksa pokrivanje žena u javnosti i fizička segregacija u okviru samih domova, koja je široko rasprostranjena u zemljama Južne Azije, nepostojeća među Кalašima. Sastavni deo kulture ove zajednice, u kojoj su pravila zasnovana na ruralnom tradicionalnom obrascu, jeste liberalan pristup pravima žena. Pored jasne hijerarhije i podele poslova na muške i ženske, žene nisu ograničene rigidnim pravilima karakterističnim za islam. Lica devojaka i žena nikada nisu prekrivena velovima, već ukrašena živopisnim oglavljima. One otvoreno komuniciraju s muškarcima i sa njima ostvaruju fizički kontakt, a kada stasaju za udaju same biraju budućeg muža.
Autor izložbe Кonstantin Novaković je sela Кalaša u dolinama Rumbur i Bumburet posetio tokom leta 2017. Nastojao je da iz ugla vizuelnog antropologa dokumentuje trenutke iz svakodnevnog života ove zajednice, bogatstvo njihove narodne nošnje, graditeljstvo i kulturu življenja, kao i portrete meštanki i meštana.
Na izložbi će biti prikazan samo deo Konstantinovog rada, a ako vas interesuje da pogledate više to možete učiniti na sledećim linkovima:
https://www.instagram.com/konstantinnovakovic/
https://500px.com/konstantinnovakovic
Izložba je otvorena do 10. marta.
Dodaj komentar