Vruće teme

Međunarodni dan sećanja na žrve Holokausta

MediaSfera

 

 

 

Svet danas obeležava Dan sećanja na Holokaust, a preživeli i njihove porodice će se okupiti u Aušvicu na komemoraciji žrtvama ovog logora smrti. Na Drugom programu RTS-a večeras u 21.15 biće prikazan dokumentarni film „Zaboravljeni“ o stradanju Jevreja na Balkanu.




Generalna skupština Ujedinjenih naroda je 2005. godine donela zvaničnu rezoluciju o obeležavanju Međunarodnog dana sećanja na žrtve Holokausta i ustanovila da se on obeležava 27. januara, na dan kada su 1945. godine sovjetske trupe oslobodile najozloglašeniji logor smrti u porobljenoj Evropi, Aušvic-Birkenau.

 

Na današnji dan 1945. godine jedinice sovjetske armije oslobodile su Aušvic, najveći nacistički koncentracioni logor u Poljskoj sa 7.500 zatvorenika, a u borbama je život izgubio 231 sovjetski vojnik. Opredeljujući se za 27. januar, dan kada je 1945. godine oslobođen Aušvic-Birkenau, najozloglašeniji logor smrti u porobljenoj Evropi, Generalna skupština UN rukovodila se potrebom reafirmacije ljudskih prava, prevencije i kažnjavanja zločina genocida, kao i stalno prisutne opasnosti od rasne, nacionalne i verske mržnje zasnovanih na predrasudama.

 

Rezolucija apeluje na sve članice Ujedinjenih naroda da poštuju sećanje na žrtve Holokausta i ohrabruje razvoj obrazovnih programa o istoriji Holokausta, sa ciljem da se pokaže odlučnost da se pomogne u sprečavanju čina genocida u budućnosti.

 

Drugi svetski rat odneo je, pored ostalog, više od šest miliona nedužnih žrtava – pripadnika jevrejskog naroda. Aušvic, Treblinka, Mauthauzen, Dahau, Majdanek, Jasenovac, Staro Sajmište, Jajinci, logor „Crveni Krst“ u Nišu,… samo su neka od masovnih stratišta nevinih žrtava.

 

Potreba da se iznova podseća na strahote Holokausta, kao i da se kao neistinite odbace tvrdnje koje negiraju njegov karakter i obim stradanja aktuelna je u svim demokratskim državama. Antisemitizam je u određenoj meri prisutan i u našem vremenu o čemu svedoče izolovani, ali i dalje prisutni incidenti.

 

Nužnost saznavanja činjenica i promišljanja strahovitih posledica Holokausta doprineće da se u Srbiji, kao i u drugim demokratskim državama, masovno stradanje Jevreja u Drugom svetskom ratu i u budućnosti sagledava kao ono što po svom karakteru i obimu jeste – jedan od najvećih zločina protiv čovečnosti u istoriji.

 

 

Pravljen za Poljake, postao crna rupa sveta

 

Logor Aušvic blizu Ošvjenćima na jugu Poljske Hitlerova Nemačka podigla je 1940. godine sa prvobitnom namerom da u njega zatvara Poljake, ali od 1942. godine određen je kao glavno mesto za Hitlerov suludi plan likvidiranja svih evropskih Jevreja. Logor su 27. januara 1945. godine oslobodili vojnici Crvene armije i zatekli u njemu oko 7.000 jedva preživelih logoraša a u borbama za logor poginuo je 231 sovjetski vojnik. Nemački Rajh je u logoru Aušvic Birkenau uspeo da pobije tokom Drugog svetskog rata najmanje 1,1 milion ljudi, mahom Jevreja, među njima i Jevreje s prostora Jugoslavije, ali i Roma i Sinta, sovjetskih vojnih zarobljenika, Poljaka i pripadnika drugih naroda Evrope.

 

 

Poreklo reči

 

Holokaust  je žrtva palјenica bogovima ili dušama pokojnika kod Grka i Rimlјana, pri kojoj se obično (za razliku od drugih tipova žrtava) spalјivala cela žrtvena životinja. Kod starih Izraelaca postojao je analogni obred spalјivanja celog jagnjeta (hebrejski olam kalil: uništenje ognjem).

 

Reč holokaust prvi je za taj genocid (koji sami Jevreji označavaju hebrejskom rečju šoanevolјa, uništavanje) upotrebio crkveni sabor protestantskih crkava tadašnje Zapadne Nemačke. Postepeno je ušao u opštu upotrebu i danas je to osnovno značenje reči. Upotreblјen je zbog posebnog značaja i intenziteta mržnje prema Jevrejima i ideološke osude judaizma, koja se izdvaja od postupaka prema drugim nacističkim žrtvama, a ima svoje duboke korene u hrišćanskoj civilizaciji (antisemitizam).

 

Termin je postepeno ušao u opštu upotrebu u raznim jezicima do sedamdesetih godina 20. veka. Postoje razlike u opsegu primene pojma. U širem značenju, obuhvata i genocid nad Romima i Slovenima, kao i uništavanje drugih grupa koje je nacistički režim sprovodio: homoseksualaca, duševnih bolesnika, političkih protivnika, polјskih i sovjetskih ratnih zaroblјenika, Jehovinih svedoka itd.

 

 

CNN-ovo istraživanje: antisemitizam u Evropi je živ, a Holokaust se zaboravlja

Američka televizija CNN objavila je rezultate svog istraživanja i u članku pod nazivom „Senka nad Evropom“ zaključila kako je antisemitizam u Europi još uvek živ, a da se Holokaust polako počinje zaboravljati.  Ove rezultate je 27. novembra objavio i izraeslki portal Israelinfo.co.il.

 

Četvrtina ispitanika smatra da Jevreji imaju prevelik uticaj na svetske finansije i biznis, kao i to, da su umešani u sukobe i ratove u raznim zemljama. Petina ispitanika optužuje Jevreje da utiču na politiku i novinarstvo u svoju korist, dok jedna trećina evropljana gotovo ništa ili uopšte ništa ne zna o masovnom pogromu Jevreja u Drugom svetskom ratu. To je naročito izraženo među mladima između 18. i 34. godine. Svaka peta mlada osoba u Francuskoj nikada nije čula za Holokaust, a svaki četvrti od deset mladih Austrijanaca kaže kako o Holokaustu zna „malo“.

 

Unesko pokrenuo sajt „Činjenice o Holokaustu“

 

Unesko je u saradnji sa Svetskim jevrejskim kongresom krajem prošle godine, pokrenuo vebsajt za podučavanje o Holokaustu, čiji je cilj da se osujeti poricanje progona nad Jevrejima i šširenje antisemitizma. Generalna direktorka agencije UN za kulturu i obrazovanje Odri Azule i predsednik Svetskog jevrejskog kongresa Ronald Lauder svečano su danas otvorili interaktivni sajt „Činjenice o Holokaustu“ u sedištu Uneska, prenosi AP.

 

Na ovom sajtu se mogu naći istorijske informacije o Holokaustu, uključujući svedočenja. Uz to, ovaj sajt je povezan sa onlajn enciklopedijom američkog muzeja posvećenog Holokaustu. Novi sajt je osmišljen radi suzbijanja, kako Unesko navodi, „rastuće mržnje i dezinformisanja na internetu“ kad je reč o jevrejskim pitanjima.

 

 




Vodovodska 187 L

PTICE NA UZGLAVLJU

Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Festivala nauke

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .