REČ BEZ ZIDA

REČ BEZ ZIDA: Tuđe-slađe

MediaSfera

 

Piše: Ljiljana Šarac

 

 

Lepo ne shvatam šta nam se to dogodilo.

Ako imaš stav, podrazumeva se da mora da budeš protiv nečega. Ukoliko hoćeš da se uzdigneš i izdigneš, to ćeš učiniti tako što ćeš nekog drugog uniziti.




Sve što imadosmo, uništismo. A sada druge zovemo i molimo da nam to na svoj način donesu i vrate.

Konfekciju, hemiju, farmaciju, prehrambenu industriju…

Idemo na kurseve jezika i stremimo da izvezemo našu pamet onima od kojih smo sve drugo uvezli.

 

I kako je sve tuđe slađe, po inerciji se to preliva i na umetnost.

Na filmove. Serije. Knjige.

Naročito knjige!

 

Postalo je poželjno i popularno da, i ako smo pitani, i ako nismo, ističemo kako ne čitamo domaće autore. Pozerski, s koketiranjem, samodopadljivošću, kao da se pišu poeni ko će jaču čvrgu da udari celom jednom društvenom sloju.

I pljuvanje se računa.

 

A kako izricati stav o nečemu što nisi imao u rukama?!

Treba imati autocenzuru o donošenju suda o nečem što nismo odgledali, odslušali, pročitali.

 

Jedna divna dama mi je skoro rekla da je toliko puta posegnula za knjigom domaćeg autora koja nije ispunila minimum njenih očekivanja, i da danas svako može da štampa sve što napiše za 300 evra, da je izgubila strpljenje i odustala.

 

Razumem, ali ne podržavam takav stav.

 

Postoje indikatori da neku knjigu ne uzmete u ruke i ne trošite svoje dragoceno vreme na nju.

Znam da se izdaje mnogo knjiga, da selekcija nije stroga, a kada je reč o samoizdatim knjigama, da je gotovo i nema. Ako se razočaramo u jednu, treću, petu, lako ćemo odustati i dići ruke. Znam…

 

 

Ali celog života tvrdim da su: stomatolog, ginekolog i bibliotekar stručnajci, kada nađem kvalitetne, dobre i kojima verujem, u mom životu jako bitni i teško zamenljivi!

Tu je i moja koleginica Suzana koja nepogrešivo tačno vrši trijažu i donosi mi samo poslastice od naslova!

 

Valjda svako ima nekoga u čiji se sud i kriterijum nije razočarao! Gde knjigu uzima po preporuci gotovo stopostotno siguran da se neće razočarati i da neće baciti uludo svoje dragoceno vreme! Eto prečice do kvalitetnog naslova i zanimljivog autora.

 

Ponekad legitimitet daje broj izdanja nekog dela, nekada izdavač, tema ili sažetak… ali ne treba sa prezrenjem i odbojnošću sticati poene kod sagovornika izjavama: ,,Domaća književnost – ne! Jer je to…”

Zato što ne robujem predrasudama ili pomodarstvu, uveravam se u briljantna pera naših savremenika.

 

Čija to reč nam može biti bliskija, jasnija, toplija, nežnija, muzikalnija, upečatljivija, od naše?!

Zašto ne posegnuti za autorima koji su izdržali probu vremena i postali domaći klasici?

Kako posta moderno pucanje preglasnim ,,ne’’ nasumično i bez kriterijuma?!

 

 

A možda su oni, koji su spremni tako đuture da se odreknu maštovitih, kreativnih, umnih, radoznalih, raspevanih umetnika, najglasniji jer nemaju prave argumente, već sve trpaju u isti džak i bacaju u vodu?

Treba li bilo koja isključivost da zavređuje ma kakvu ozbiljnu pažnju? Teško.

 

Karte valja mešati. Valja na stolu imati i domaća i strana dela, i različite žanrove i muške i ženske autore…

Čitalac mora da sačuva svoju primarnu radoznalost koju druženjem s knjigama teži da utaži.

Igra rečima se tako igra.

 

Ko je spreman da menja i nameće rigidna pravila, biće, ipak, u manjini, i na kraju će stajati po strani!

 

 

Ljiljanu Šarac možete pratiti na:

https://www.facebook.com/ljiljanasaracpisac/

Instagram: #saracljiljana_pisac

 


 

Lijiljana Šarac

Novinarka, PR, nastavnica, književnica, kolumnista, majka. Neko ko živi za pisanu reči i od pisane reči. Autor četiri hit romana. Radoznalog, istraživačkog duha, s neiscrpnom žudnjom da se ispituju i pomeraju granice, da se viri iza zidova, i da se prepreke na putu zaobilaze i prevazilaze. Neko ko veruje u svoje i snage ljudi sa kojima je bliska. Voli smeh i život sagledava uvek iz pozitivnog ugla. Živi po ubeđenjima koja deli sa članovima svoje porodice i đacima iz učionice, a od sad i sa čitaocima kolumne REČ BEZ ZIDA.




Dodaj komentar

Click here to post a comment

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .