Kultura

Izložba „Bolnica Stobart, Kragujevac 1915“ u Maloj galeriji Doma Vojske Srbije

MediaSfera

 

 

Juče je u  u Maloj galeriji Doma Vojske Srbije (Braće Jugovića 19) u Beogradu otvorena izložba  „Bolnica Stobart, Kragujevac 1915″, autora višeg bibliotekara Tatjane Janković, koju je priredila Narodna biblioteka ,,Vuk Karadžić“ u Kragujevcu. Recezent izložbe je istoričar Dejan Ristić.




Izložba je deo projekta koji je nastao na osnovu pisanih i materijalnih svedočanstava neposrednih svedoka dešavanja u pozadini fronta Velikog rata – učesnica humanitarne britanske misije koju je vodila Mejbel Stobart, bolnice za ranjenike u Kragujevcu 1915. godine. Realizovana je uz podršku Ministarstva kulture i informisanja i Skupštine grada Kragujevca.

 

Reč autora

 

Krajem aprila 1915. godine u Kragujevac je stigla humanitarno-medicinska misija koju je predvodila Mejbel Sinkler Stobart. Organizovana grupa od 45 članova medicinskog osoblja i volontera uputila se u Srbiju kao Treća jedinica Srpskog potpornog fonda. Putovanje članica misije Stobart od Londona do Kragujevca trajalo je gotovo mesec dana. Imajući u vidu epidemiju tifusa, Stobart se pripremila za rad u bolnici pod šatorima. Nakon prispeća u Kragujevac, odabrana je lokacija na trkalištu, u gradskom naselju Vašarište, gde je postavljeno 62 šatora koje je Jedinica donela sa sobom.

 

U vezi sa novopristiglom misijom Srpski vojni sanitet donosi dve važne odluke: da bolnica Stobart prihvata i leči isključivo ranjenike i da, u slučaju da dođe do povlačenja, prati srpsku vojsku kao „leteća poljska bolnica“. Stobart odmah uočava da je civilno stanovništvo ugroženo ne samo tifusom, već i difterijom, šarlahom i drugim zaraznim bolestima, i predlaže otvaranje „drumskog dispanzera“ u blizini kampa. Vest o otvaranju dispanzera pronosi se vrlo brzo; ljudi pešice prelaze na desetine kilometara da bi dobili lek i savet od stručnog osoblja. Evidentno je da potrebe lokalnog stanovništva za medicinskom pomoći nadilaze kapacitet jednog dispanzera. Stobart predlaže otvaranje još šest u obližnjim mestima: Lapovo, Natalinci, Rekovac, Rudnik, Vitanovac i Ovčar Banja. Srpski potporni fond prikuplja sredstva za opremanje novih dispanzera; ka Srbiji kreće grupa medicinskog osoblja i volontera koji će biti raspoređeni u ovim dispanzerima.

 

Kroz bolnicu Stobart, prema rečima njenog rukovodioca, za šest meseci rada prošlo je oko 20.000 pacijenata.

 

U oktobru stiže vest o predstojećem povlačenju; deo osoblja predvođen Mejbel Stobart kreće sa srpskom vojskom. Odvažnoj Britanki od srpske komande biva povereno da predvodi jednu kolonu; na odredište stižu bez ikakvih gubitaka u ljudstvu.

 

O radu bolnice Stobart najdetaljnije i najobimnije svedočanstvo ostavila je sama Mejbel Stobart u knjizi objavljenoj već 1916, pod naslovom Plameni mač u Srbiji i drugde (na srpskom, u izdanju Prometeja i RTS, 2016). To je svedočanstvo neskriveno angažovano na cilju da Britancima pruži što tačniji uvid u ratne prilike u Srbiji i da podstakne na dalju pomoć srpskom narodu.

 

Pored Plamenog mača, u Londonu su, tokom 1915. i 1916, objavljene još tri značajne knjige članica misije Stobart: Moj dnevnik u Srbiji Monike Stenli, Pisma iz bolnice Stobart Mejbel Dirmer i Povlačenje iz Srbije Oliv Oldridž. Ova tri svedočanstva po prvi put se pojavljuju u prevodu na srpski jezik u okviru knjige Bolnica Stobart (Narodna biblioteka Vuk Karadžić Kragujevac, 2018), a njihovi odabrani segmenti čine tekstualni deo izložbe Bolnica Stobart – Kragujevac 1915.

 

Izložba je otvorena do 2. februara




Meni su rekli da vi postojite

Pre nego što je došao Laki

Nož Marine R.

Umetnost putovanja II

21. Beogradski festival igre

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .