Medijske inicijative

Kulturna baština kao tehnološki višak

MediaSfera

 

Piše: Gordana Radisavljević-Jočić

Foto: Stefana Čajetinac, Slavica Božić

 

 

Krajem prošle nedelje na jedinoj gradskoj televiziji Studiju B kao „tehnološki višak“  označeni su poznati i dugogodišnji novinari ove kuće. Pored Aleksandra Gajšeka, urednika i autora poznate emisije “Aagape”, ime koje je izazvalo najviše pažnje u javnosti je Smiljana Popov, autorka emisije„Beograd za početnike” po kojoj je Studio B bio prepoznatljiv i koju su rado gledali i oni koji program ove televizijske kuće ne prate.




Podsetimo „Beograd za početnike“ je prva televizijska emisija u Srbiji koja je ušla u prosvetni sistem. Serijal na jednostavan način promoviše i popularizuje istoriju srpske prestonice, pa je Sekretarijat za obrazovanje i dečju zaštitu 2016. godine odlučio da izbor iz emisija prosledi školama koje su prihvatile ovu ideju – emisija se gleda kao dodatno nastavno sredstvo na časovima istorije i srpskog jezika u beogradskim osnovnim i srednjim školama.

 

I dok je emisija“Beograd za početnike” već skoro godinu dana na turneji po muzejima širom Srbije, u okviru Međunarodnog festivala arheološkog filma, u organizaciji Narodnog muzeja iz Beograda, njena autorka i urednica ovde je proglašena za tehnološki višak.

 

 

U razgovoru za naš portal, posle nekoliko dana medijske ćutnje, Smiljana Popov kaže: “Studio B je dugo u teškoj finansijskoj situaciji, otkazi su više puta najavljivani, a mesta i sredstava ostalo je samo za informativni program. Autori emisija prinuđeni su da na tržištu pronađu svog pokrovitelja koji bi imao interesa da podrži opstanak ovakvog kulturno-obrazovnog sadržaja. Dakle, „Beograd za početnike“ nije ukinut, kako se pisalo po društvenim mrežama, već je prinuđen da potraži svog mecenu, koji bi mu omogućio da u ovim neumoljivim tržišnim vremenima preživi“.

 

Kakva je sudbina emisije „Beograd za početnike“? Da li ste, poput Gajšeka, dobili ponudu da je radite u sopstvenoj produkcij ili planirate da je prenesete na drugu televiziju?

 

Sudbina „Beograda za početnike“ može biti vrlo blistava, zapravo još blistavija, i možda bude dobila posve novi, produkcijski raskošniji život, koji ova emisija jedva čeka. Od Studija B dobila sam ponudu da emisiju nastavim da radim, ukoliko pronađem zainteresovane finansijere i sponzore koji bi omogućili njen samostalan život i emitovanje.

 

Pokazali ste da se zahtevan format može raditi i sa malo sredstava. Ipak, za dalji opstanak na ekranima neophodni su i sponzori. Izazov, potreba ili nužda prilagođavanja umetnika tržišnim zakonima?

 

Emisija je do sada radila u skromnim produkcijskim uslovima. Ne smem ni da pomislim kakav bi to proizvod tek mogao biti, uz bolju, moderniju produkciju. Jer srpska televizija nema emisiju a la History, a “Beograd/Srbija za početnike”  i te kako to može da bude.

 

Domaćoj televiziji treba emisija a la History koju bi gledala cela porodica vikendom uveče, na primer. I silno se zabavljala edukativnim pričama iz nacionalne istorije. I sutra u školi ili na poslu ponosno pokazivala šta je sinoć o vlastitom nasleđu naučila…A iz interakcije sa gledaocima, odgovorno tvrdim, da je ovdašnjem televizijskom auditorijumu i te kako potreban takav sadržaj.

 

Tako se neguje i gradi nacionalni identitet. Na kulturnom identitetu, svesti o lepoti sopstvene baštine. Pa i arheolozi kada rade na zaštiti nasleđa, edukuju lokalne zajednice o važnosti tog istog nasleđa. Jer što lokalno stanovništvo bude svesnije značaja sopstvene baštine, to će je više, bolje i odgovornije čuvati. Sve to “Beograd za početnike” radi lako i zabavno, što je suština: da svom narodu “omilite” sopstveno nasleđe, da na svoju tradiciju i nacionalnu istoriju narod postane ponosan, kroz svest o značaju, veličini i lepoti, da mu ih približite kao npr. priču strašno uzbudljive nacionalne epizode “Igre prestola”. A to se i te kako može. “Beograd za početnike” to i dokazuje.

 

 

“Beograd za početnike” je bez sumnje emisija od nacionalnog značaja. Da li odnos prema njenom autoru ukazuje i na odnos društva prema nasledju, kulturnim vrednostima?

 

To ste sjajno primetili. Emisija koja se na komunikativan, naučno-popularan način bavi očuvanjem kulturnog nasleđa i promocijom nacionalne baštine u ovim tržišnim vremenima  je tehnološki višak. A nasušne nam je kulture sve manje, nad čime svi lamentiramo. To je duh vremena u kom živimo i paradigmatična dijagnoza naše kulturne politike, te i kulturnog identiteta. A odgovorno tvrdim da nam kultura i baština i te kako mogu biti izvozni proizvod, mnogo izdašnije i unosnije od ćevapa, splavova i jeftinog noćnog života, koji je vazda u fokusu i kao adut Beograda i Srbije kao turističke destinacije.

 

“Beogradom za početnike” dokazujem da su nam kultura i umetnost adut i brend. I dika i ponos. Nacionalna istorija, baština, nasleđe, tvrdim da mogu biti i bestseler i blokbaster. Ako umete da pričate priče iz naše nacionalne istorije, kao iz 1001 noći. Moja je misija da nateram Beograđane da se ponosno zaljube u ovaj naš čudesni, dobri grad. To je suština nacionalnog identiteta. Zato mislim da je “Beograd za početnike” (a zašto da ne i neka moja ”Srbija za početnike”) projekat od nacionalnog značaja, koji treba da podrže i gradski Sekretarijati i Ministarstva prosvete, turizma, kulture. Svi imaju interes u ovom kulturno-obrazovnom formatu koji ima komercijalni potencijal. Da nije bilo bogatih mecena kroz istoriju možda se nikada ne bismo divili bezvremenoj lepoti velikih majstora poput Leonarda, Mikelanđela, Botičelija i mnogih drugih… Bez pretenzija da se predstavljam kao umetnica, želim da podsetim da stvari duha odvajkada traže finansijsku podršku, jer rade za plemeniti, viši cilj, opšte dobro i javni značaj.

 

Dobili ste veliku podršku od kulturne javnosti na društvenim mrežama. Koliko Vam ona znači u ovom trenutku?

 

Podrška kulturne javnosti me je zgranula i dirnula, jer nisam bila svesna u kolikoj je meri ova emisija voljena i svojim gledaocima važna. Kad vam gledaoci predlažu i nude da se osnuje nekakva vrsta združenog “humanitarnog fonda” kojim bi se emisija donirala samo da ostane u životu, onda stvarno pomislite da “Beograd za početnike” ne sme da umre.  Jer svi zajedno ovime radimo nešto što je veće od svih nas. A to je ovaj čudesni grad. I mi koji ga volimo i čuvamo smo mu to dužni.

 

 

Rekli su o emisiji “Beograd za početnike”

 

Dejan Ristić, istoričar:

 

-U mnoštvu televizijskih sadržaja koji sa pravom izazivaju nezadovoljstvo i zgražavanje velikog broja gledalaca, kao i uz činjenicu da su kvalitetni tv programi sve deficitarniji, objavljeno je kako je glavna i odgovorna urednica TV Studio B. bez bilo kakvog opravdanja otpustila izuzetnu novinarku i autorku kultne emisije ,,Beograd za početnike“.

 

Osim potpunog iznenađenja odlukom za koju se ne može naći bilo kakvo suvislo opravdanje, ostaje nam da ukažemo na to da je autorska emisija izuzetne Smiljane Popov, pod nazivom ,,Beograd za početnike“ bila jedan od najoriginalnijih i najkreativnijih televizijskih sadržaja u dužem nizu godina.

 

Na potpuno originalan način i sa neverovatnom lakoćom Smiljana je gledaocima svoje emisije predstavljala nedovoljno poznate epizode iz bogate istorije prestonice i podsećala nas na neke od naših najznačajnijih sugrađana iz dinamične i neobično zanimljive istorije grada.

 

,,Beograd za početnike“ je, zahvaljujući velikom trudu svoje autorke i voditeljke, vremenom prerastao u simbol visokoprofesionalnog istraživačkog novinarstva lišenog svake površnosti i netačnosti. Stoga i ne treba da čudi da je ovaj serijal, od strane prosvetnih vlasti, sa pravom preporučen kao pomoćno nastavno sredstvo u osnovnim i srednjim školama.

 

Predano istražujući i predstavljajući svo bogatstvo istorije i kulturnog nasleđa svoga grada, Smiljana Popov je bila jedan od najboljih promotera onog pravog kosmopolitskog i drevnog Beograda, stare prestonice na ušću dve velike evropske reke. Autorka je od nama tako svojstvenog zaborava spasila veliki broj događaja i ličnosti bez kojih se prošlost Beograda ne može ni zamisliti. Stoga je šteta izazvana ukidanjem kultnog serijala ,,Beograd za početnike“ nemerljiva.

 

Smiljana Popov i ,,Beograd za početnike“ ovom nerazumnom i štetnom odlukom sigurno neće biti eliminisani iz sadržaja drugih televizija, ali je TV Studio B ostao i bez poslednje kvalitetne emisije zbog koje smo ga gledali.

 

Nemam nikakvu sumnju u to da će divna Smiljana Popov nastaviti svoju kreativnu misiju istraživanja i predstavljanja kulturno-istorijskog nasleđa svog rodnog grada i u tome joj želim puno uspeha. Na podršku svih nas uvek može da računa.

 

Sa druge strane, TV Studio B je i ovim nerazumnim i štetnim potezom doprineo tome da ga mi gledaoci uklonimo sa spiska TV kanala čije smo programe do sada pratili. Gledaoci su ti koji vrednuju TV programe te, stoga, dragi Beograđani, daljinski u ruke i DELETE TV STUDIO B.

Što je mnogo, mnogo je…

 

dr Ratko Božović:

 

-Smiljana Popov je najtalentovanija novinarka mlađe generacije. Njen serijal „Beograd za početnike“ potvrdio je bogatsvo imaginacije, istraživačku radoznalost, šarm i licidnost ove talentovane novinarke. Njoj se veruje jer u  njenim proživljenim emisijama nema simuliranja, nema površnosti i površne spektakularnosti. Tu je sve verno,uverljivo i verodostojno. Njen senzibilitet pokazuje  otvorenost i prema prošlosti i prema sadašnjosti. To je jedan od važnih razloga što je ona dobrodošla i za gradnju skale vrednosti i savremenosti i prošlosti. Za istraživanje kulture življenja, za uvide u fenomene modernih vremena i kulturu sećanja, Smiljana Popov je bez premca.

dr Divna Vuksanović, red. prof. Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu na predmetima Estetika, Teorija kulture i Filozofija medija:

 

-Minijature o Beogradu autorke Smiljane Popov, na estetski zanimljiv način, kroz živopisne priloge, odnosno emisije, čine sadržaji u rasponu, primera radi – od muzike, preko istorije, do robotike, oživljavajući sećanje jednog grada – njegove kulturalne i duhovne mene kroz vekove postojanja. U serijalu se mešaju dokumentarni pristup materijalu sa popularnim kazivanjima, mitovima, legendama i skrivenim događajima vezanim za Beograd, njegov identitet, ljude i dijalektiku…

 

Nepretencioznost u pristupu gradskim temama s jedne, i obrazovni te kulturalno-zabavni aspekt emisija, s druge strane, govore kako o radoznalosti i inventivnosti same autorke, tako i o gradu u kome živimo, a koji se pokazuje kao velika nepoznanica: riznica mirisa, boja, ljubavi i tajni, koju sobom nose kultura, stanovnici i stanovnice grada, te priče o njemu koje lete uokolo i treba ih uhvatiti, pustiti u etar i tako zauvek sačuvati. Hvala Smiljani na divnim zapisima o našem čudesnom gradu – nadajmo se da će se realizovanje emisija ovog malog TV muzeja u pokretu nastaviti…

 

 

 

Rifat Kulenović, direktor Muzeja nauke i tehnike:

 

-Smiljana Popov je više puta snimala u Muzeju nauke i tehnike. Nije se bavila samo pitanjima vezanim za istoriju nauke nego je svoja istraživanja stavljala u širi kontekst istorije Beograda i svakodnevnog života njegovih građana. Voleo sam njene opaske na reči Duška Radovića, važnosti Vlade Ilića, predratnog gradonačelnika Beograda, Mike Alasa… Volela je ličnosti koje su živele sa narodom. Znala je da kaže: “Eto, ti ljudi koje volim nisu rođeni u Beogradu”.  Smiljana je ličnost koja vuče, koja se vidi, koja provocira. Takva joj je i emisija. I kao što je trebalo sačuvati obrazovni program RTS-a, tako treba sačuvati i njen “Beograd za početnike”. Neophodno je da opstane u tom formatu na televiziji i da je ona vodi. “Beograd za početnike” i Smiljana Popov – to je neraskidivo vezano jedno sa drugim.

 

Udruženje Srpski arhitekti:

 

-Povodom objava u medijima da neće više biti prikazivana emisija “Beograd za početnike” na Studiju B, ovim putem želimo da pružimo javnu podršku Smiljani Popov i ekipi “Beograda za početnike”. Ova emisija je rasvetlila mnoge detalјe iz veoma bogate beogradske istorije, te ih je približila gledaocima svih uzrasta i različitog nivoa obrazovanja. Nadamo se da će ova emisija opstati i da će dalјe otkrivati nepoznate i manje poznate stvari o našem glavnom gradu.

 

Adam Crnobrnja, predsednik Srpskog arheološkog drušva, muzejski savetnik Narodnog muzeja:

 

-Smiljana Popov je autorka emisije “Beograd za početnike“ koja se emitovala na Studiju B. Emisije koja je u svakoj epizodi na zanimljiv i jedinstven način obrađivala mnoge tajne, iz bliže i dalje prošlosti Beograda. A onda je Smiljana otišla i korak dalje, njenu emisiju su uvrstili i u programe nekih škola, a ona je vredno, marljivo i vedro posećivala te škole, i trudila se da se deca zaljube u svoj grad i njegovu prošlost. E, sada je Smiljana postala tehnološki višak na toj televiziji, a stare emisije “Beograda za početnike“ mogu se videti na youtube-u. Nadam se ne zadugo, jer takva autorska emisija mora imati mesto na nekoj televiziji, čak i u Srbiji. Izdrži i ovu nepravdu Smiljana, uz tebe smo i kao tvoji gledaoci, i kao saradnici i prijatelji!

 

 

 

Vodovodska 187 L

PTICE NA UZGLAVLJU

Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

22. Beogradski festival igre

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .