MediaSfera
Iz nove knjige Biljane Oljače, autorke knjige „Istine i zablude o PR-u“ koja je u pripremi donosimo najzanimljivije delove
Znam da će ovaj tekst izazvati mnoge reakcije. Ali svaki čovek svojoj okolini može dati samo ono što nosi u sebi. Tako će i na ovaj tekst svako reagovati u odnosu na ono šta od emocija u njemu preovlađuje: da li razumevanje i ljubav ili bes, osuda i kritika.
Ono što mi u poslednje vreme posebno privlači pažnju, i izaziva čuđenje je da u mom okruženju izuzetno kvalitetni ljudi počinju da sumnjaju u svoje lične kvalitete, dok oni drugi koji ne poseduju ni stoti deo njihove lepote (ljudske, profesionalne i svake druge) misle da su Bogom dani za sve na ovom svetu. Odavno je jasno svima da oni manje kvalitetni ljudi jedino time što su bučniji i navalentniji mogu da se nametnu, jer su i sami svesni da drugih ’’kvaliteta’’ nemaju. Dok su oni sjajni svesni svojih znanja tihi i neprimetni, jer misle da će svojim kvalitetima uspeti da se nametnu, i da će zahvaljujući tome biti primećeni. To je nekada tako bilo. Više nije! Morate biti glasni da bi vas čuli!
Ono što je prvo važno da razumemo da je većina stvari oko nas lažna, i da mnogo ljudi u svetu u kome živimo manipulišu svim i skoro svakim. I to rade ne zato što su srećni. Već naprotiv, time leče svoju nesreću. E sada, one dobre ljudske duše koje se ceo život preispituju da li su dovoljno dobri videvši taj lažni glamur uglavnom se osete manje vrednim misleći kako to oni nikada neće moći imati, dostići, uspeti… I tako dok kvalitetni ljudi tonu (zbog svoje naivnosti), manipulatori se šepure i uživaju u svojim manipulacijama.
Tipičan primer za to su društvene mreže. Vrlo retko će neko na društvene mreže staviti svoju sliku na kojoj je utučen i neraspoložen, ali će uvek staviti sliku sa svojim lažnim osmehom na nekom fensi mestu koje nije dostupno baš svima. I onda će one čiste duše kojima možda trenutno materijalno stanje ne dozvoljava da sebi priušte takav luksuz pomisliti: ’’Kada ću ja moći ovako nešto?’’ A zapravo su 1000 svetlosnih godina po svemu, baš po svemu ispred ovih manipulatora. I zato je savršeno tačna rečenica koju mi je rekla moja sjajna poznanica Vanja Rađelović: ’’Društvene mreže su velika manipulacija.’’ I kada malo bolje razmislite kažete: ’’Wow, koliko istine ima u ovoj rečenici.’’
I zato su one tamo tipkice koje nam nude sve društvene mreže da pratimo samo one koji nas nadahnjuju, motivišu i čine boljima pravi spas. Jer šta može čovek da nauči i lepo vidi od nekoga ko dnevno postavlja svojih 10 napućenih selfija. I nije mi jasno zašto puće usta, kada bi trebali samo da slikaju oči koje obično skrivaju, jer su samo oči ogledalo duše. Ali i tu foru je neko iz šale započeo, i horda sledbenika pomislila da je to nešto ’’in’’ pa pumpaju i puće usta do iznemoglosti. Istina, ima tu dosta stvari, i dosta ljudi kojima se čovek može sit ismejati, jer ne može da veruje čime se sve ljudi služe da bi izazvali pažnju. Jer pažnja je ono što takvim u životu najviše fali, pa im je ovo savršen teren da istu sebi pribave. Od onih neupućenih.
I nemorate biti ni psiholog ni psihijatar da za vrlo kratako vreme upoznate ljude. Ima tu više različitih kategorija. Počevši od onih koji u svakom postu obaveštavaju javnost kako su uspešni i srećni, i kako vole svoj posao (to mi je najjače J))). I onda se ja pitam šta bi bilo kada bi svi ljudi koji vole svoj posao i koji su uspešni u njemu izluđivali svoju okolinu danima pričajući o tome. Preko onih koji ističu svoje visoko obrazovanje i svoj dobar materijalni status. A obično su i do jednog i do drugog došli na veoma čudan način. Jer da nisu njima bi i visoko obrazovanje, i putovanja i sve ostalo što oni ističu (i misle da se zbog toga izdvajaju) bilo sasvim normalno. Jer i jeste. Do onih Bogom danih roditelja, koji misle da samo oni imaju decu i niko više na svetu.
Deca jesu predivna bića, ali se uvek upitam da li su ti i takvi roditelji tom detetu obezbedili sve da ono odraste u zdravu i kvalitnu osobu, ili su samo zato što su hteli da se pošto poto zovu mamama i tatama doneli dete na svet, pa sada dete viđaju dva puta mesečno (jer se takvi brzopotezni brakovi obično brzo i završe) ili ga odgajaju babe i dede (čast sjajnim roditeljima, i kvalitenim porodicama u kojima deca zdravo rastu). Skoro svako može da ima dete, ali ne može svako da odgaji kvalitetnog čoveka, koji se među svojim vršnjacima nikada i ni po kom osnovu neće osećati inferiorno i drugačije. Jer imati dete je isto toliko prirodno kao i imati visoko obrazovanje, odgovarajući materijalni status, posao koji volite… I zato mi uvek zapara oko ili uho zašto neko nešto od ovoga forsira. A odgovor je vrlo jednostavan. Uglavnom zbog toga što samo to u životu ima, i na taj način želi da prikrije svoje ostale ogromne životne nedostatke i praznine.
A o manipulaciji osmehom i ljubaznošću, i onima koji vas kao ’’obožavaju’’, a toliko perfidno manipulišu, i kad tad se potpuno razotkriju ne bih ni govorila. Jer istina kao i voda uvek nađe svoj put.
Zato, ne dozvolite da vas ti i takvi manipulanti dotaknu, na razne perfidne načine umanjuju vašu vrednost, i uz ’’prijateljski’’ osmeh omalovažavaju, i na sve načine nastoje da pokažu kako su bar za nijansu bolji od vas ne bi li nahranili svoj bolesni ego. Jer da ego nije bolestan, oni ne bi imali ovakvu želju i potrebu za samopotvrđivanjem. Kvalitetnom i normalnom čoveku sve te stvari se podrzumevaju, i nemaju potrebu njima da mašu. Morate znati u svakom trenutku da od takvih vredite pet miliona puta više, i da morate takve da sklonite iz svog života jer vam licemerni osmesi, lažni prijatelji, šatro dobri ljudi ne trebaju. Trebaju vam samo oni iskreni, jasni, otvoreni, konkretni, srećni, zadovoljni… jer će samo takvi uspeti da vide i da iskreno cene i vaš kvalitet.
Biljana Oljača
Biljana Oljača je diplomirala na Ekonomskom fakultetu u Novom Sadu, a specijalizirala Public Relations na poslediplomskim specijalističkim studijama na Ekonomskom fakultetu u Beogradu. Svoju PR karijeru započela je na BK televiziji i na TV Avala gde je osnovala službu za odnose sa javnošću. Nakon dugogodišnjeg rada u medijima prelazi da radi kao PR menadžer u auto industriji, a nakon toga i kao Direktor za odnose sa javnošću u marketing i PR agenciji. Autor je knjge “Istine i zablude o PR-u”.
Dodaj komentar