Vruće teme

Dosije Ilustrovana Politika: Kada iz državnih medija pozivaju na linč novinara

MediaSfera

 

Nedeljnik “Ilustrovana Plitika” u utorak je objavio naslovnu stranicu sa natpisom “Psi su pušteni”, koji prati fotografija psa iskeženih zuba, te naslovnim stranama nekoliko nezavisnih srpskih medija. U samoj novini na šest strana prenet je tekst u kome se pojedini mediji optužuju za neprijateljsko delovanje protiv Srbije i postavlja pitanje zašto na takvo delovanje, kako se navodi, Radio-televizija Srbije (RTS) i list “Politika” ćute.




“Ministarstvo nema običaj, niti je u njegovoj nadležnosti, komentarisanje bilo čijeg autorskog teksta, kao ni tog koji pominjete”, stoji u odgovoru državnog sekretara Ministarstva kulture i informisanja Vlade Srbije Aleksandra Gajovića, koji je Radiju Slobodna Evropa (RSE) upućen u sredu popodne putem mejla, a na upit RSE povodom naslovne strane i teksta objavljenog u “Ilustrovanoj politici”.

 

“Ministarstvo se u takvim slučajevima arbitražno ne stavlja ni na čiju stranu. Ako bi to eventualno i učinilo, pogotovo u kritičkom tonu, onda bi se povredio Zakon o javnom informisanju i medijima Republike Srbije i pogazila odredba Ustava Republike Srbije, kojom se jemči sloboda mišljenja i izražavanja, kao i sloboda da se govorom, pisanjem, slikom ili na drugi način traže, primaju i šire obaveštenja i ideje. Naravno da onaj ko smatra da je bilo čime, u bilo kom novinskom tekstu, povređeno neko njegovo pravo ima mogućnost da se obrati sudu”, stoji u odgovoru Gajovića RSE.

 

Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) i Nezavnisno društvo novinara Vojvodine (NDNV) ukazali su u saopštenju da je autor spornog teksta u “Ilustovanoj politici” novinar Đorđe Martić, poznat javnosti kao “urednik “Politike ekspres” iz 1999. godine, u vreme ubistva vlasnika listova “Dnevni telegraf” i “Evropljanin” Slavka Ćuruvije. “Šestog aprila 1999, pet dana pre ubistva Slavka Ćuruvije, objavljen je tekst Miroslava Markovića ‘Ćuruvija dočekao bombe’, koji je iste večeri pročitan i u Dnevniku RTS-a. Taj tekst je bio poternica i neka vrsta najave Ćuruvijinog smaknuća”, podsećaju NUNS i NDNV.

 

Đorđe Martić u tekstu kao strane agente optužuje list “Danas”, televiziju N1, nedeljnike “Vreme” i “NIN”, kao i ćutanje RTS-a i lista “Politika”.

 

“Srpski mediji krenuli su ‘na nož’ na predsednika Srbije Aleksandra Vučića. Istovremeno, svaku izjavu ambasadora (SAD) Kajla Skata prenose bez reči na istaknutim mestima kao da ‘mu je svako k’o Njegoševa’ “, piše Đorđe Martić. A politički trenutak Srbije ovako opisuje: “Srbija (je) ušla u period odlučnog obračuna dva autoriteta, autoriteta ekselencije sa, u srpskom jeziku višeznačno zvučnim imenom – Skota i predsednika Srbije Aleksandra Vučića. Pri tome Skot je autoritet u korumpiranoj javnoj i medijskoj sferi, a Vučić je nesporni autoritet u zajednici u Srbiji”.

 

Američka ambasada u Beogradu citirala je reči jednog od osnivača SAD Tomasa Džefersona o značaju i važnosti medija za svako društvo i državu. “Kada bi bilo na meni da odlučim da li da imamo Vladu bez novina ili novine bez Vlade, ne bih oklevao da izaberem ovo drugo”, navela je američka ambasada na tviter nalogu reči Džefersona, a uz taj tvit je emitovan i link na tekst portala Insajder povodom teksta u Ilustrovanoj politici.

 

Glavni urednik TV N1 Jugoslav Ćosić ne sumnja da je tekst u “Ilustrovanoj politici” naručen. “Tekst je apsolutno naručen, oko toga nema spora – taj se čovek (Đorđe Martić) nikada sam ne bi ponovo pojavio. Ali, činjenica da je opet nekako izronio sa takvim stavovima i sa takvim štivom punim mržnje samo je dokaz patologije vremena u kome živimo i situacije u medijima. Ja nemam nikakvu dilemu da je to naručeno”, kaže Ćosić.

 

“Meni se čini da Aleksandar Vučić ima čitavu plejadu novinara koji pišu u svojim medijima ono što on ne sme javno da izgovori”, rekao je RSE Draža Petrović, glavni i odgovorni urednik dnevnika “Danas”. “To najbolje dokazuje to da se Vučić nikad nije ogradio od mnogih tekstova u kojima se linčuju novinari u slobodnim medijima i ti slobodni mediji. I mislim da je ovaj Đorđe Martić, urednik ‘Ekspres politike’ iz devedesetih upravo napisao jedan tekst koji bi Vučić mogao da potpiše – samo da nema taj imidž reformatora i proevropskog političara”, komentariše Petrović.

 

Glavni urednik nedeljnika “Vreme” Dragoljub Žarković za RSE kaže da ne treba pridavati preveliki značaj “marginalnom listu kakav je ‘Ilustrovana politika’ “. A eventualne tužbe protiv autora ovakvih tekstova ništa neće pomoći dok se u Srbiji ne desi ono što se dogodilo u Poljskoj, ističe Žarković, aludirajući na predsednika poljske vlade Mateuša Moravjeckog, kome je Apelacioni sud u Krakovu zabrani da širi neistine o opoziciji i naredio da se javno izvini.

 

“Važnija je tema ovaj poljski premijer koji mora da se izvinjava javnosti zato što je napadao ljude. Kad mi dovedemo pravosuđe do toga da se predsednik države izvini svima onima koje je uvredio, i to javno, u dva dnevna lista, na nekim televizijama – e, onda možemo da govorimo o nekom napretku. A ovo, šta pišu (zamenik glavnog i odgovornog urednika ‘Ilustrovane politike’ Dejan) Kozić i (autor teksta Đorđe) Martić – pa to je zbilja nebitno”, ocenjuje Žarković.

 

Naslovna strana “Ilustrovane politike” na kojoj ispod natpisa “Psi su pušteni” i fotografije iskeženog besnog psa stoje naslovnice medija koji su targetirani, može se razumeti kao jasna preteća poruka onima koji pitaju i kritikuju neke poteze vlasti – kaže Biljana Stepanović, potpredsednica NUNS-a.

 

“Ako je država vlasnik koji ujedno i upravlja ‘Ilustrovanom politikom’ i niko se iz države ne oglasi na ovakav tekst, ne ogradi se od njega, ne osudi ga, a javljaju se predstavnici vlasti za mnogo manje i benignije stvari, ne znam šta drugo mogu da zaključim osim da vlast, u najmanju ruku, ovako nešto odobrava”, ističe Stepanović.

 

Vladimir Radomirović, predsednik Udruženja novinara Srbije, za RSE kaže da je tekst u “Ilustrovanoj politici” još jedan dokaz da država treba da se povuče iz medija. “Država treba da izađe iz medijskog vlasništva da se ovakve stvari ne bi pripisivale Vladi Srbije koja kontroliše paket akcija u Politici AD, koja je izdavač ‘Ilustrovane politike’ “, kaže Radomirović, koji tekst u tom listu ovako komentariše:

 

“Izgleda mi kao povratak jedne ekipe koja je vodila ‘Politiku’ tokom devedesetih i sada žele da opravdaju sve ono što su tada pogrešno radili i što je najviše naštetilo samoj ‘Politici’. Žele prosto da opravdaju sve to i da se pokažu kao jedini pravi novinari”, ocenjuje Radomirović.

 

Nezavisno društvo novinara Vojvodine već razmatra da li će podneti krivičnu prijavu ili tužbu, kaže Nedim Sejdinović, predsednik Društva. “Podsetiću vas da je ovo samo vrhunac dugogodišnje kampanje protiv nezavisnih medija i novinara koju vode i mediji i političari. Svakako će ovo biti tema sastanka Stalne radne grupe za bezbednost novinara, koji čine predstavnici Ministarstva unutrašnjih poslova, Republičkog javnog tužilaštva i medijskih udruženja, a i tema sastanka Tima za dijalog Koordinacine grupe Vlade Srbije za saradnju sa medijima, s obzirom na činjenicu da je naš prvi zahtev koji smo uputili Koordinacionom telu upravo da se zaustavi ova kampanja”, najavljuje Sejdinović.

 

Da li će autor teksta stići pred sud i od čega to zavisi?

 

Advokat Slobodan Beljanski objašnjava pravni postupak, ne procenjujući inkriminisani tekst koji nije imao prilike da pročita. “Tužilaštvo može da reaguje samo ako je iz podataka koji su mu dostupni očigledno da se radi o neistinitim informacijama ili o krivičnom delu. Inače, po pravilu, u takvim situacijama trebalo bi da reaguje na krivičnu prijavu koju može podneti medij koji je pogođen, odnosno, društvo ili udruženje novinara koja po svojim statutima vode brigu o integritetu profesije”, reči su Beljanskog.

 

Dug je spisak onih koji su odbili da komentarišu ili su ignorisali upite RSE upućene povodom spornog sadržaja “Ilustrovane politike”. Direktor RTS-a Dragan Bujošević odbio je da komentariše tekst, podsetivši da je već ranije podnosio tužbu protiv autora ovog teksta Đorđa Martića. Glavni i odgovorni urednik “Ilustrovane politike” Ognjan Radulović takođe je odbio da govori u ovom trenutku, ali je obećao da će to učiniti uskoro. Direktor “Politike” Žarko Rakić je isto tako odbio komentar, uz obrazloženje da ne komentariše pisanje drugih medija.

 

Suzana Vasiljević: Podnosim ostavku u Nadzornom odboru Politike AD, ne podržavam ovakvu uređivačku politiku

 

 

Danas podnosim ostavku na mesto člana Nadzornog odbora Politike AD, jer ne želim da svojim članstvom dajem podršku ovakvoj uređivačkoj politici, na koju, nažalost, ne mogu da utičem, ali ni vama razlog za neosnovane napade na predsednika države“, navela je danas je u pismu „članovima NUNS-a, NDNV-a i ostalih medijskih udruženja“ savetnica za medije predsednika Srbije Suzana Vasiljević.

 

 

Vasiljević je, reagujući na naslovnu stranu i tekst Ilustrovane politike kao i saopštenje NUNS-a i NDNV-a u kojem je navedeno da država preko nje kao člana nadzornog odbora “upravlja” tim listom i da je vlast naručila sporni tekst Đorđa Martića, navela da je reč o “skandaloznoj naslovnoj strani i tekstu”.

 

„Razumem zabrinutost kolega, a razume je i predsednik države. Tim povodom je danas javno reagovao u intervjuu datom TV Prva. Ono što ne razumem jeste da potpisnici ovog saopštenja, namerno ili ne, državu označavaju kao direktnog naručioca ovog sramnog teksta. Ne razumem da znate ko sedi u Nadzornom odboru, a da ne znate da Đorđe Martić nije “glavni autor” (šta god to značilo) Ilustrovane politike, da nije čak ni zaposlen u Ilustrovanoj politici (što stavljanje njegove priče na naslovnu stranu čini još skandaloznijim)“, napisala je Vasiljević.

 

Kako je istakla, „ne razume da ne znaju da, na osnovu člana 19 Zakona o privrednim društvima, Nadzorni odbor nemaingerencije nad uređivačkom politikom, već je za nju zadužen i odgovoran jedino i samo glavni i odgovorni urednik“.

 

„Ne razumem kakve veze ima ‘kraj devedestih kada je Vučić bio ministar informisanja’ sa naslovnom stranom jednog magazina iz 2018. godine. Ne razumem da ne shvatate da je naručilac ovog teksta državi učinio najveću štetu“, napisala je Vasiljević. Ona je podsetila da je „u državnom vlasništvu još uvek nekoliko medijskih kuća – vlasništvo nasleđeno iz prethodnih godina“.

 

„Da li zaista mislite da svaki od tih urednika, na dnevnom nivou, kontaktira sa predsednikom države i traži njegovu saglasnost za svaku naslovnu stranu i svaki tekst objavljen u njihovim novinama ili magazinu? Sigurna sam da ne mislite. Potpuno podržavam i razumem vašu osudu naslovne strane Ilustrovane politike, kao i vašu brigu za kolege pomenute u tom sramnom tekstu. Da li je osuda bila dovoljna, ili je bilo neophodno da mene lično, a u stvari predsednika posredno, optužite za sve nesreće od 90-tih pa nadalje, politizujete ceo slučaj, namerno ignorišete zakon i zahtevate od države da ga krši?“, napisala je Vasiljević, najavivši da o svemu ovome želi da razgovara na sledećem sastanku državne Koordinacione grupe za saradnju s medijima i novinarskog Tima za dijalog u ponedeljak 5. novembra.

Izvor: Radio Slobodna Evropa, UNS




Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .