MediaSfera
Foto: Narodno pozorište/Promo
Smena na čelu Drame Narodnog pozorišta, odnosno postavljanje reditelja Juga Radivojevića za prvog čoveka ovog sektora umesto dramaturga Željka Hubača, koji je proteklih godina uspešno vodio Dramu – izazvala je popriličan revolt među umetnicima zaposlenim u nacionalnom teatru.
Dok sam Hubač, kao dojučerašnji v. d. direktora Drame, ne želi da komentariše odluku upravnika Dejana Savića, sve veći broj glumaca, reditelja i drugih pozorišnih radnika glasno izražava nezadovoljstvo zbog njegovog „sklanjanja“, odnosno povratka na staro zaduženje dramaturga teatra.
Glumica Nada Šargin, prvakinja ansambla, smatra da je ne samo nelogično već i neukusno čoveka koji je očigledno umnogome podigao standarde drame – odbaciti, kazniti ga za kvalitet i za uspeh.
„Duboko me revoltira da čovek koji je kao v. d. donosio uspehe ne bude imenovan na to mesto, da mu ne bude produžen mandat, uprkos tome što je većina eminentnih umetnika, prvaka kuće već ranije pružila nedvosmislenu podršku Hubaču“, kaže ona i dodaje: „Predato je tada naše pismo upravniku, na sastanku sa upravom smo uveravani da je naš stav uvažen i shvaćen, da bi se sad pokazalo da nismo shvaćeni. Očito je i da je Hubaču „otkazana saradnja“ dva dana nakon što je u javnost izneo realnu sliku stanja Drame – jasno je, dakle, da je kažnjen za to što je rekao i za to što je donosio pozorištu uspeh. Neprihvatljivo je, naravno, objašnjenje uprave, koje smenu pravda neophodnošću promene „vizure“, jer je upravo Hubačeva „vizura“ dovela kuću do velikih uspeha.“
Još jedna od glumica koje nose repertoar Narodnog pozorišta, Hana Selimović, saglasna je da je obrazloženje uprave „slabo pismeno, bezobrazno i apsurdno“ – jer navodi na pomisao da neko želi promenu „vizure“ koja je donosila uspeh.
„Ovo što se dešava je apsolutno sramotno i ne tiče se samo unutrašnjih poslova institucije Narodnog pozorišta već predstavlja jasan presek stanja društva u kome živimo. Čovek koji bi, po rezultatima, trebalo da bude imenovan na neku funkciju, biva smenjen sa nje. Uspeh, dakle, ne znači ništa spram neposluha, mi smo svi osuđeni na ćutanje jer živimo kaznu za slobodnu reč i za dobro činjenje svog posla. Uverena sam da ovo zahteva oštru reakciju svih nas, ne samo iz pozorišta, i da moramo da se ozbiljno suočimo sa pitanjem šta mi to živimo“, istakla je Hana Selimović.
Predsednik upravnog odbora Narodnog pozorišta Aleksandar Gatalica ističe da je sasvim pogrešno uverenje nekih ljudi da UO ima nekakvu ulogu u smenama rukovodstva, koje su u isključivoj nadležnosti upravnika kuće.
„Upravnik jedini ima nadležnosti da smenjuje i postavlja direktore sektora i donosi druge odluke u interesu kuće, i u ovom slučaju Savić je iskoristio svoje statutarne nadležnosti, a verujem i da će se pokazati da njegove odluke jesu na dobrobit pozorišta“, zaključio je on. Narodno pozorište prethodnih dana bilo je tema medija nakon što je javnost mogla da sazna da pozorišnu scenu na kojoj se igraju dela od Šekspira do Siniše Kovačevića promoviše nekadašnja Playboy žečica Mirela Krajinović kroz svoj magazine „Glob“. Sledeća tema po kojoj je nacionalni teatar bio u centru pažnje su smene. Nakon kritičkog stava koji je izneo u intervjuu u Politici, Željko Hubač prestao je da bude direktor Drame, a na njegovo mesto došao je reditelj Jug Radivojević. Obrazloženje je kako kažu „da Narodno pozorište, povodom jubilarne sezone, ali i posle nje, izmeni vizuru dramskog repertoara“, i što se opera tiče „podmlađivanja solističkog korpusa, uz osavremenjivanje delovanja ove umetničke grupacije nastupima na otvorenom, gostovanjima po zemlji“.
Pozorišni kritičari: Smena Hubača anticivilizacijski čin
Udruženje pozorišnih kritičara i teatrologa Srbije osudilo je smenu v.d. direktora Drame Narodnog pozorišta u Beogradu Željka Hubača kao „anticivilizacijski čin„, odbacujući zvanično obrazloženje kao nedovoljno i netačno.
„Razlozi smene Željka Hubača s mesta direktora Drame Narodnog pozorišta u Beogradu, navedni u obrazloženju odluke UO ove institucije i njenog upravnika Dejana Savića, nedovoljno su ili netačno obrazloženi i svode se, zapravo, na niz opštih mesta“, saopštilo je 17. oktobra Udruženje pozorišnih kritičara i teatrologa Srbije, prenosi Seecult.
Kako je navedeno u saopštenju, za navodni problem nedovoljnog angažmana stalno zaposlenih umetnika NP nije odgovoran Hubač, nego svi direktori ove kuće iz prethodnih decenija koji su zapošljavali glumce po krajnje netransparentnim kriterijumima.
„To je rezultiralo brojem od oko 70 članova ansambla Drame, od kojih čak i mi, profesionalni pozorišni gledaoci, već godinama nismo bar jednu trećinu videli na sceni, jer ih nijedan reditelj ne uzima u podelu: ne verujemo da je to zbog toga što reditelji ili direktor Drame imaju nešto lično protiv njih. S druge strane, repertoar Drame u poslednjih nekoliko godina ukazuje na to da je Hubač uspeo da angažuje ogroman broj i onih glumaca Drame Narodnog pozorišta koji godinama nisu bili prisutni na scenama ovog teatra“, navedeno je u saopštenju.
Udruženje pozorišnih kritičara i teatrologa smatra da prave motive za smenu Hubača otkriva drugi navedeni razlog – da se „izmeni vizura dramskog repertoara“, odnosno nezadovoljstvo činjenicom da je u Hubačevom mandatu Drama Narodnog pozorišta postala i umetnički, ali i društveno najsmelija, najprovokativnija i najzanimljivija, a svakako i najkvalitetnija institucionalna scena u Beogradu.
„Onima koji bi rekli da to nije misija nacionalnog, već nekog eksperimentalnog pozorišta, može se odgovoriti samo to da su – neznalice. Pozorište po čijem su modelu nastali svi nacionalni teatri u našem regionu, bečki Burgteatar, već je decenijama jedno od najprogresivnijih pozorišta u Austirji i Evropi“, navedeno je u saopštenju Predsedništva Udruženja pozorišnih kritičara i teatrologa.
„O rezulatatima rada Hubača najbolje govore cifre: pune sale, više od sto nagrada u četiri godine, poglavito veoma pozitivne kritike, prisustvo na Bitefu, Sterijinom pozorju, redovno učešće i na drugim renomiranim festivalima u zemlji i regionu… Kad se sve ovo ima u vidu, sa žaljenjem konstatujemo da je ova smena anticivilizacisjki čin, iza koje se naslućuje namera da nacionalna pozorišna kultura ne dobije one dimenzije koje uveliko dobija u razvijenom svetu, onom kojem ovo društvo, valjda, teži: savremenost, umetnička i društvena relevantnost i kosmopolitizam“, navedeno je u saopštenju koje je potpisao predsednik Udruženja pozorišnih kritičara i teatrologa Srbije Ivan Medenica.
Nataša Ninković: Zečice su samo koska, postoje veći problemi…
Prvakinja Drame Narodnog pozorišta, glumica Nataša Ninković izjavila je, povodom smene direktora Drame Željka Hubača, da sa takavom praksom mora da se prestane.
„Nije Željko prvi koji je otišao preko noći, a Jug došao… To je sistem funkcionisanja protiv koga dižem glas. Neslaganje s repertoarskom politikom ne može da bude razlog, jer je ta politika uvela pozorište u Evropsku asocijaciju pozorišta i donela istom više od 100 nagrada“, rekla je Nataša Ninković, prenosi “Nedeljnik”.
Nataša Ninković je kritikovala i način na koji se umetnici, glumci u Narodnom pozorištu tretiraju.
„Na prvom mestu su sramotne plate koje su do četiri puta manje od primanja naših kolega u regionu. Zatim nepostojanje varijabile, pa je neigranje po 10 godina najisplativije u našoj kući (ovo je rezervisano samo za glumce, dok operski pevači imaju potpuno drugačiji tretman), te zapostavljanje Drame od strane upravnika do te mere da samo čekam kad će nacionalni teatar da se zove nacionalna opera. Tu je i neravnopravno raspoređivanje sredstava, iako jedino Drama ima plus na blagajni“, rekla je glumica i istakla probleme sa nehigijenom u teatru.
„Zatrpani smo prljavštinom, počev od garderobera, foajea, mesta gde se drže kostimi i scenografija, jezivih toaleta. Imamo i lošu marketinšku službu (nema izdvajanja sredstava za nju), a zbog tehničke onesposobljenosti male scene, predstave ne mogu da se normalno odvijaju. Moram da dodam i ukidanje novčanih iznosa za glumačke nagrade, sistematizaciju radnih mesta… Na kraju bih rekla ono što i sami vidite, tuga, u svakom smislu“, zaključila je Nataša Ninković.
Dodaj komentar