MediaSfera
Piše: Gordana Radisavljević – Jočić
Foto: Aleksandar Jočić
Sigurno ste u toku svog života posetili bezbroj obuka, radionica i seminara namenjenih što profesionalnom što ličnom usavršavanju. Ali jedno je sigurno, nikada ta predavanja niste slušali okruženi netaknutom prirodom. I dok sunce greje, ptičice cvrkuću, dok udišete čist i svež vazduh slušate predavanja na temu komunikacije koja je osnov za svaku našu dnevnu aktivnost, bilo poslovnu ili privatnu.
Upravo jednoj takvoj radionici smo i mi nedavno prisustvovali. Ne samo da smo zaključili da se radi o potpuno novom konceptu još neviđenom na našim prostorima, nego smo uživali iz sve snage, i tako regenerisani i sa mnogo novih korisnih znanja koje možemo već od sutra primeniti u svom poslu i životu vratili se svojim kućama.
Za sve su zaslužne dve dame.
Biljana Oljača, PR stručnjak i autor knjige „Istine i zablude o PR-u“, povela nas je u nesvakidašnju avanturu i pomerila granice promovisanja edukativnih programa, pa i same komunikacije. Međusobno upoznavanje učesnika i domaćina započinjemo u bajkovitom ambijentu jutra na Obedskoj bari i nastavljamo u Kupinovu, pitomom sremskom selo nedaleko od Beograda, gde je Ana Milenković staru porodičnu kuću adaptirala za potrebe svog brižljivo osmišljenog programa Connect with Soul & Nature. Neverovatan spoj tradicije i modernog, prirode i edukativne radionice, ručak koji učesnici zajedno spremaju budi čoveka iz letargije svakodnevnog gradskog života, podstiče da zaroni u sebe i preispita sebe, svoju komunikaciju sa drugima, ali i samom prirodom.
Biljana nas je okupila oko ognjišta i poput drevnih pripovedača, samo ovoga puta sa laptopom u krilu, počinje da tka priču „Ceni sebe i druge i otvoreno komuniciraj“. Prekidamo je, svako sa svojim pitanjem, primerom iz života, dajući predavanju o umeću komunikacija nove tokove.
– Da li oko sebe srećete ljude koji u razgovoru sa vama drže monologe? Krenu u priču o sebi i svojim “uspesima“ (koja obično nikoga posebno ne zanimaju) i ne znaju da stanu. Pa se razgovor koji bi mogao trajati 10 minuta oduži i na par sati, samo zato što sagovornici ili jedan od njih nemaju ni osnovna znanja ni osnovu kulturu kada je komunikacija sa drugim ljudima u pitanju. A u stvari svi misle da su savršeni komunikatori! I pitaju se zašto je o komunikaciji potrebno posebno se edukovati, kada je tu sve jasno. I obično su ti i takvi ljudi oni koji nas “guše“ satima gomilom nepotrebnih i nekorisnih informacija, jer nisu ni svesni činjenice koliko je njihova svakodnevna komunikacija ekstremno loša (o poslovnoj ne bismo ni govorili), kaže Biljana Oljača.
I kada naiđemo na takvog sagovornika u prvi mah nastojimo da ga ispoštujemo i ljubazno slušamo i klimamo glavom dok i nama samima ne postane jasno da ljubaznosti i kulturi sa naše strane tu nema mesta. I da moramo sagovorniku na adekvaran način skrenuti pažnju da troši naše dragoceno vreme. Kako prevazići takve situacije, kako sačuvati svoju energiju koju takvi ljudi bezobzirno troše, a ipak ostati pristojan čovek i profesionalac? U prvi mah izgleda nespojivo i neizvodljivo, a mi smo dobili alate koje upravo u ovakvim situacijama možemo kvalitetno upotrebiti.
Šta nas obično sprečava da na isti način odgovorimo sagovorniku?
– Strah od gubitka! I tako ćuteći ponekad i godinama trpimo komunikaciju koja je sve samo ne kvalitetna i konstruktivna, a nemamo hrabrosti ni znanja da postavimo granice dokle naši sagovornici mogu da idu.
Slušanje je takođe jedan bitan elemenat komunikacije, i nešto što većina ljudi uopšte ne zna. U komunikaciji se svi obično upinju da oni budu što glasniji, da oni što više pričaju i oni drže glavnu reč, i to je najčešće prvi i osnovni znak elementarnog nepoznavanja kvalitetne komunikacije. Jer komunikacije je dvosmerni proces, naglašava Biljana Oljača.
Oljača nas podseća i na važnost pohvale, govori o važnosti poštovanja, o razumevanju i o mnogim jako bitnim segmentima naše svakodnevne komunikacije o kojima se nigde ne priča i nigde ne uči.
Na kraju smo svi dobili zadatak da naučeno već od sutra počnemo da primenjujemo i da pratimo reakcije naših sagovornika (koje će se kretati od izneneđenja do oduševljenja), i da zaključimo koliko će nam te novonaučene komunikacijske cake olakšati našu svakodnevnu i poslovnu i ličnu komunikaciju.
Dodaj komentar