Kultura

Gardijan: Sumnje u autentičnost „Spasitelja sveta”

MediaSfera

 

Stručnjaci ponovo tvrde da najskuplja slika ikad nije delo Leonarda da Vinčija, već njegovog učenika.




Od početnih stotinu miliona „Spasitelj sveta” (Salvator Mundi), slika Leonarda da Vinčija, dostigla je prošle godine četvorostruko veću sumu na aukciji, postavši tako najskuplje prodato umetničko delo ikad. Iako je pre, ali i uoči same aukcije bilo oprečnih mišljenja o autentičnosti dela, sve sumnje su razvejane bombastičnim naslovima u svetskim medijima o astronomskoj cifri za koju je prodato delo slavnog slikara. Danima, pa i mesecima mediji su se bavili time kako je jedno delo dostiglo toliku cenu, kao i da li će to pokrenuti lavinu novih rekorda.

 

Međutim, nakon što se slegla prašina, sada se ponovo dovodi u pitanje autentičnost dela. Metju Landrus, stručnjak za Leonarda da Vinčija i istoričar umetnosti, veruje da je većinu slike uradio umetnikov asistent u ateljeu Bernardino Luini čija se dela, inače, na aukcijama prodaju za nešto više od milion dolara.

 

„Ovo je Luinijeva slika. Kada se uporede različite slike Leonardovih učenika, shvatite da tako slika samo Luini”, kazao je za „Gardijan” Landrus.

 

Britanski stručnjak smatra da je od pet do 20 odsto slike uradio Leonardo, dok je „glavni autor” Luini. Landrus, koji radi na Volfson koledžu na Oksfordu, ovu tvrdnju iznosi i u knjizi „Leonardo Da Vinci” koja će biti objavljena narednog meseca, a zapravo je prošireno izdanje iste knjige iz 2006. godine.

 

Ovaj stručnjak uveren je da može da dokaže da je većinu slike uradio Luini. Za to je, kako ističe, dovoljno da se samo uporede ostale Luinijeve slike sa „Salvatorom Mundijem”. Naziva ga jednim od dvojice najtalentovanijih Leonardovih asistenata u ateljeu i dodaje da se, koristeći tradicionalni rečnik, može kazati kako je „`Salvator Mundi` slika iz Leonardovog ateljea”.

 

Sa njim se, donekle, slaže i njegov nemački kolega. Frank Zelner sa Univerziteta u Lajpcigu smatra da je delo zapravo „proizvod visokog kvaliteta nastao na jednoj od Leonardovih radionica”. Zelner dopušta mogućnost da je slika nastala i kasnije. I mišljenje Čarlsa Houpa, stručnjaka za italijansku renesansu, ide u prilog ovoj tezi, jer naglašava da „Leonardove slike izgledaju sasvim drugačije”.Nedostatak većeg naturalizma i kompleksnosti držanja”, koji su inače prisutni u opusu da Vinčija, za Majkla Dejlija, još jednog likovnog stručnjaka iz Velike Britanije, ukazuju na to da ovo nije njegova slika.

 

„Gardijan” se poziva i na svoje izvore u samom Luvru čiji stručnjaci, navodno, takođe sumnjaju da je u pitanju delo Da Vinčija.

 

Slika će od 18. septembra biti izložena u ispostavi Luvra u Abu Dabiju, a naredne godine planirano je da bude uvrštena u veliku izložbu Leonarda da Vinčija u pariskom muzeju.

 

Delo je, podsetimo, rađeno u ulju na drvenoj podlozi i prikazuje Isusa Hrista koji u levoj ruci drži kristalnu kuglu, dok desnom, podignutom, blagosilja. Iako je slika, koja je bila u izrazito lošem stanju, sa nekoliko naknadno dodatih slojeva boje, delovala kao kopija, stručnjaci Metropoliten muzeja, uz eminentne saradnike iz Velike Britanije i Italije, potvrdili su njenu autentičnost pre nekoliko godina. Da Vinčijeva slika iz 1500. godine najpre je bila u vlasništvu engleskog kralja Čarlsa Prvog, da bi joj se izgubio svaki trag. U javnosti se pojavila ponovo u 19. veku kada ju je kupio jedan britanski kolekcionar i to kao delo upravo Luinija. Polovinom prošlog veka, tačnije 1958. godine, prodata je, takođe na aukciji, kao delo Đovanija Boltrafija, još jednog od Da Vinčijevih učenika, za sumu od samo pedesetak dolara. Nakon što je slika predstavljena javnosti 2011. u londonskoj Nacionalnoj galeriji, stručnjaci su bili skeptični da je u pitanju delo italijanskog slikara. Uprkos svemu, prošlog novembra prodata je za 450 miliona dolara na aukciji u njujorškom „Kristiju”.

Izvor: Politika




Kategorije