Lepota & Moda

MODNI VREMEPLOV: Najpolularnije putne torbe, koferi, nesesri

MediaSfera

 

Piše: Gordana Radisavljević – Jočić

Fotografije: Pixabay

 

 

Mali, veliki, elegantni, robusni, funkcionalni tek koferi su vekovima više od prtljaga. Nije tačno utvrđeno kada je i gde napravljen privi kofer, ali ono što je izvesno jeste da su uvek bili nemi modni saputnici, koji na najbolji način odslikavaju duh vremena i navike ljudi.




Sve do 18. veka imali su status nameštaja za skladištenje ili kućne dekoracije. Drveni sanduk ukrašen cvetnim motivima mi bi smo možda nazvali kovčegom, ali za njegovog vlasnika pre tri veka predstavljao je običan kofer. Jedan od najstarijih sačuvanih primeraka je kofer iz 1800. godne. Pripadao je jednom kanoniku iz Minstera, sastavljen je od 170 delova, a u njemu je bilo mesta ne samo za odeću već i za pribor za jelo, porculanske šoljice kao i durbin.

 

 

Sredinom 19. veka naučnici su svu svoju imovinu nosili uredno složenu u velikim kožnim torbama s dugačkom ručkom, a jahači su za sedlo privezivali vuneni naramak umesto kofera. Majstori koji su izrađivali kofere pokazali su veliku maštovitost, pa se njihov dizajnerski probražaj kretao od habastih kovčega za kočije, preko izvezenih putnih torbi i pletenih košara koje su bile posebno omiljene zbog svoje lakoće, pa sve do sportskih ruksaka i aluminijumskih kofera iz naše svakodnevnice, pokazujući kako su pronalasci najpre železnice, a potom automobila i aviona, menjali naše navike i shvatanja putovaja.

 

Koferi kao ormari

 

I dok su mornari voleli grube, velike vreće, vojnicima su bili draži pocinkovani sanduci. Tomas Man je pak na putovanja 1952. išao sa staromodnim koferom svoje tašte. Neke filmske dive, poput hirovite Marlen Ditrih, putovale su s takozvanim koferima „slonovima“.Koferi-ormari nisu bili prtljag koji neko može sam da nosi, već je bilo potreno nekoliko sluga-nosača da bi se pomerili. Marlen Ditrih s tim očigledno nije imala problema – kažu da je znala da ponese i do 80 džinovskih kofera!

 

 

Šezdesete godine 20. veka označile su dolazak novog, otmenog, luksuza. Žene poput književnice Fransoaz Sagan, provode vikend u Dovilu ili na Azurnoj obali. Avioni i brzi vozovi omogućavali su neočekivana i neplanirana putovanja. Počinju da se traže luksuzne putne torbe, čiji se oblici prilagođavaju težini ponetog. Iz praktične potrebe dama da uz sebe uvek imaju šminku nastao je putni neseser, koji je uvek pratio dizajn kofera. Mladi su želeli, s druge strane, jednostavne i jeftinije modele u koje su jednostavno mogli da nabacaju odeću, nešto knjiga i da auto-stopom krenu u osvajanje sloboda i upoznavanje sveta. Ranac prebačen preko ramena, pokazalo se, bio je pravo rešenje.

 

Statusni simboli

 

Vratimo se, za trenutak, još jednom u 19. vek, kada je Luj Viton, koji je živeo u malom mestu u Francuskoj, na jednom od svojih putovanja za Pariz shatio je da je bez putnih torbi i kofera nezgodno nositi stvari. Tako je rođen luksuzni putni aksesoar. Luj Viton je radio za Napoleona III, a njegovi naslednici danas kreiraju putne torbe i kofere bez kojih pripadnici svetskog džet-seta kao što su Mihael Gorbačov, Andre Agasi, Štefi Graf, Katrin Danev, Anđelina Džoli, Madona, Dženifer Lopez, Skarlet Johanson, Džim Lovel, ne kreću na put.  Putne torbe, koferi, neseseri, kutije za šešire sa LV monogramom su statusni simbol, a opsednutost ovim brendom ide toliko daleko da su žene širom sveta, koje ne mogu da izdvoje par hiljada dolara za original, spremne da zaborave na pravila stila i na put krenu s kopijama. Znak je tu, ali ne i ono što Vitonove proizvode održava na liderskoj poziciji – kvalitet.

 

 

 

Njihov najprestižniji model putne torbe je “Keepall”, koji se pojavljuje u raznim verzijama: s monogramima, točkicama, protkan srebrom, lakiran, s printom, jednobojni. Danas postoji 18 modela različitih dužina. Godišnje se proizvede 50 000 primeraka “Keepalla”, a dnevno proda 160 komada. Prvi modeli meke, nežne i elastične putne torbe, koja može da se savija, a ne zauzima mnogo mesta pojavili su se1936. godine, tako da se “Keepall” može pohvaliti da je prva moderna putna marka kuće Luj Viton.

 

 

 

 

Treba spomenuti još jedan Vitonov klasik – popularni kofer  “Alzer”. Klasičan, prostoran i robustan –  glavne su karakteristike jednog od najskupljih i najprodavanijih kofera, koji još može da se pohvali luksuznom unutrašnjosti, kožnim ručkama i katnacem koji će zaštiti sve vaše vredne stvari. Ovaj modni klasik pojavio se i na filmskom platnu 2009. godine i to u rukama zanosne Penelope Kruz, u mjuziklu „Devet“ čija je radnja smeštena u 40 godine prošlog veka.

 

 

U obliku torzoa

 

Putna oprema s “Guči” znakom  je, pored Vitona, za nomade 21. jedan od najpoželjnijih dizajnerskih brendova na svetu. Modna kuća Guči nastala je daleke 1906. godine, ali su počeci, naravno, bili nešto manje glamurozni.

 

Prvi proizvodi bile su kožne torbe za konjušare, ali već petnaestak godina kasnije, iz Gučijeve radionice izlaze luksuzne putne torbe za bogatu klijentelu. Već 1938. otvara se prva prodavnica ove kuće u Rimu, a njihovim tašnama i koferima nisu odolele Grejs Keli i Odri Hepbern, a kada je Džeki Kenedi fotografisana sa jenim od modela ove kuće, legenda je stvorena.

 

 

 

 

Samsonajt” kao brend postoji jos od 1910. godine,  a danas  je vodeći proizvodjač putnog programa na svetu i ujedno i najprodavaniji.  Poznat je po kombinovanju stila, najnovijih tehnologija, kvalitetu i izdržljivosti, a na tržištu se pojavljuje pod imenom Samsonite, Samsonite Black Label, Samsonite OutLab, Lambertson Truex, American Tourister, Lacoste i Timberland. 2007. godine Aleksandar Mekvin je dizajnirao kolekciju u okviru linije Samsonite Black Lebel. Od dva modela kofera, jedan je imao oblik ljudskog torza, sa vidljivim rebrima, dok je drugi na sebi imao motiv aligatorove kože.

 

Spremni za put

 

Ranac

 

Tradicionalan ranac puni se od dna prema vrhu pa je nespretno i teško doći do stvari koje su pri dnu. Moderan ranac, koji se otvara po strani omogućava lakši pristup stvarima, a obično ima i unutrašnje džepove. Veliki ranci idealni su za dugotrajno pešačenje i nošenje teškog prtljaga na leđima, za planinarenje, jer su ruke slobodne. Takođe, pogodni su za putovanja na kojima menjate više prevoznih sredstava.

 

 

 

Putna torba

 

Putna torba bez točkića jeftina je i dostupna svima. Može da se nosi u ruci ili preko ramena pa nije pogodna za dugo nošenje. Zato se preporučuje onima koji će kratko da nose svoj prtljag.

 

 

Kofer

 

Klasičan kofer nema točkiće i pogodan je samo za kratko nošenje u ruci. Kada su točkići i teleskopska ručka dodati koferu olakšali su transport prtljaga. Korisni su na aerodromima i pri pešačenju po ulicama sa asfaltom i bez stepenica. Kofer napravljen od čvrstog materijala dozvoljava da spakujete onoliko prtljaga koliko odgovara njegovom kapacitetu, a ako je kofer od mekanijeg materijala može i više stvari jer se rasteže. S druge strane, „čvrsti“ koferi pružaju bolju zaštitu stvarima i otporniji su na udarce i druga oštećenja, pa i na kišu, blato.

 

 

 

Neseser

 

Predstavljaju umanjene verzije kofera i uvek idu u paru s njim. Namenjeni su dama koje žele da su im lične stvari na dohvat ruke. Luksuzniji modeli imaju i ogledalce.




NAŠA IZDANJA

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .