Fenomeni

Muzej Nikola Tesla u Beogradu čuva odevne predmete slavnog naučnika: Tesline ljubičaste čarape

MediaSfera

 

Pišu: Marina Bulatović i Ljubomir Ljuba Đorđević

Fotografije: Muzej Nikola Tesla – Beograd

 

 

Nikola Tesla je bio i ostao intrigantna ličnost ne samo kao naučik, već i kao čovek. Iznova se otkrivaju njegovi pronalasci i naučna dostignuća, postao je inspiracija umetničkom svetu širom planete, od „filmadžija“, književnika, novinara i slikara.




Nikola Tesla, jedan od najvećih pronalazača svih vremena, izdvajao se od drugih i po specifičnom stilu oblačenja. Pratio je neku sopstvenu modnu liniju, ali javnosti je malo poznato šta se sve krilo u njegovom ormaru. Sklon minimalizmu, rado je nosio odela i šešire, pru­­gaste košulje, kravate na cvetiće, petrolej plave rukavice, ljubičaste čarape i antilop cipele…

 

– Na osnovu fotografija vidi se da je Tesla vodio računa o svom izgledu, ali se stiče utisak da je pratio neku sopstvenu modnu liniju i da nije strogo pratio modne trendove. Rado je nosio šešire, tako da u muzeju imamo veliku zbirku cilindara, polucilindara i žirado šešira, za svaku priliku. Voleo je odela, svilene i pamučne košulje, kravate najrazličitijih boja, a u najsvečanijim prilikama voleo je da stavi leptir mašnu. On se oblačio na način na koji se oblačio građanski svet s kraja 19. veka. Bio je sklon minimalizmu u oblačenju. Nije se kinđurio, nije nosio nakit, tako da se stiče utisak da nije imao potrebu da se predstavi glamurozno. Imao je vrlo diskretna dugmeta za manžetne i okovratnike. Akcenat je stavljao na fine materijale od kojih mu je pravljena odeća – kaže Milica Kesler, arhivista u Muzeju Nikole Tesle u Beogradu.

 

Teslino odelo

 

Tesla je imao ličnog krojača. Najveći broj odela mu je šila radionica „James W Bell Sons and Co.“ Na nekim od etiketa na odelima stoji upisan i datum izrade odela, kao i ime poručioca – Tesla. Odela su se sastojala od tri dela: strukiranog kaputa (sakoa) sa reverima i sa tri dugmeta; prsluka sa reverima i pantalona, koje su manje više bile klasične. Tesla je  puštao „mašti na volju“ kada su bili u pitanju prsluci, pa tako u kolekciji muzeja ima ravnih, zaobljenih, onih sa  špicevima napred… Obuću mu je pravio „James Moore“. Nosio je sličan model plitkih i dubokih kožnih cipela koje su bile lako špicaste na vrhu, sa niskim petama. Crne, braon i zelene boje. Ponekad su bile od zumbane kože ili antilopa i sve su bile na pertlanje. Imao je uz svaki par cipela i odgovarajući par drvenih kalupa za njihovo čuvanje.

 

Kravate od svile ili pamuka neverovatnijih boja i dezena

 

U muzeju se nalazi 439 eksponata, ličnih predmeta Nikole Tesle od tekstila i kože. Najviše ima kravata – 75 komada, koje su uglavnom svilene, ima i pamučnih, neverovatnijih boja i dezena, od uobičajenih tamnih sa štraftama, do onih sa cvetićima, ljubičastih, zelenih sa oker, bež cvetićima, sa tačkicama. Tu je i 72 para čarapa – zimskih, letnjih, štrikanih, dugačkih, svilenih, baron, crnih, ljubičastih i tačkastih.

 

Tesla je nosio sličan model plitkih i dubokih kožnih cipela koje su bile lako špicaste na vrhu, sa niskim petama

 

Zanimljivo je da svaki komad garderobe ima izvezene inicijale Nikole Tesle. Tesla je živeo po hotelima, iz hotelskih računa koje čuva Muzej, vidi se da mu je odeća prana u hotelskim perionicama. To je bio razlog za izradu inicijala na odevnim predmetima, kojih ima čak i na čarapama. Muzej nastoji da garderobu čuva u odgovarajućim mikroklimatskim uslovima u depou. Svake godine se po nekoliko predmeta konzervira (restaurira) od strane stručnih konzervatora. U planu je da se u novoj postavci muzeja izlože neki od tih predmeta, jer za to postoji veliko interesovanje publike.

Izvor: Blic




Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .