Umetnost

Bečka moderna – „mora da je u Beču tada bilo baš zanimljivo…“

Egon Šile: Portret Vali Nojcil, Leopold Museum, Wien

MediaSfera

 

Tekst i fotografije: EurocommPR

Fotografija: Portet Vali Nojcil, Egon Šile

 

Književnik Herman Bar (Hermann Bahr) imao je pravo kada je vreme oko 1900. godine opisao kao u naslovu. Mnoga najpoznatija remek dela iz oblasti slikarstva, arhitekture i dizajna koja danas u celom svetu asociraju na Beč, nastala su u to vreme: „Poljubac“ Gustava Klimta, „Vali Nojcil“  zgrada Poštanske štedionice Ota Vagnera i nacrti Kolomana Mozera za Bečku slikarsku radionicu.

 

Zahvaljujući ovoj četvorici protagonista kraj 19. i početak 20. veka su za Beč i Austriju u umetničkom pogledu od posebnog značaja. Upravo ti umetnici ove godine imaju zajednički jubilej – 100 godina od njihove smrti, povodom čega se u Beču održavaju brojne izložbe.

 

Period od 1890. do 1918. godine bio je vrhunac austrijske moći. Habsburška monarhija nalazila se između lepote i ambisa. Brojni noviteti iz oblasti umetnosti, književnosti, arhitekture, muzike, psihologije, filozofije i društva obeležavali su „Bečku modernu“. Pioniri su bili umetnici. Oni su načeli zakorelu Habsburšku monarhiju i u svojim delima obradili propast liberalne politike nakon velikog berzanskog kraha 1873. godine. U svim disciplinama su nastala revolucionarna dela, sve dok strahote Prvog svetskog rata nisu počele da se šire globusom kada je usledila prva pauza. Pripajanjem Austrije nacističkoj Nemačkoj 1938. godine nastupila je druga faza.




Gustav Klimt: Poljubac

 

Klimtovi ženski portreti, Šileovi bespoštedni lični portreti, Vagnerove ideje o modernoj metropoli, Mozerov dizajn, Frojdova psihoanaliza, Šenbergova muzika od 12 tonova, Malerove moderne simfonije, Vitgenštajnov „Logičko-filozofski traktat“ i Šniclerovi „Duševni pejzaži“ su samo neki od najvažnijih dostignuća tog vremena.

 

Oto Vagner: Stanica na Karlsplacu

 

Svuda u Beču pojavljivale su se nove stvari. Književnici kao što su Karl Kraus i Peter Altenberg su u gradskim kafeima diskutovali sa intelektualcima i umetnicima. Arhitekte kao što su Adolf Los, Jozef Hofman i Jozef Maria Olbrih podizali su građevine koje su se po stilu razlikovale od istorijskih građevina na čuvenoj ulici prstenastog oblika „Ringštrase“ i koristili nove materijale. Umetnici, političari i naučnici su vodili rasprave u salonima jevrejskih bogataša. Žene su se sve više emancipovale a Beč je postao evropski centar gde su se okupljali intelektualci i 1910. godine je imao dva miliona stanovnika.

 

 

Koloman Moser: Stolica sa naslonom

 

 

Izložbe u Beču:

 

Dvorac Belvedere

– „Klimt nije kraj. Pobuna u srednjoj Evropi“, 23. 3. – 26. 8. 2018. Donji Belvedere

– „Egon Šile – Putevi jedne zbirke“, 19. 10. 2018. – 17. 2. 2019. Oranžerija

 

Muzej Leopold

„Beč oko 1900! Klimt-Mozer-Gerstl-Kokoška“, 18. 1. – 10. 6. 2018.

„Egon Šile. Izložba povodom jubileja“, 23. 2. – 4. 11. 2018.

„Gustav Klimt“, 22. 6. – 4. 11. 2018.

 

MAK – Muzej primenjene umetnosti

Pošta Ota Vagnera – od poštanske štedionice do postmoderne“, 30. 5. -30. 9. 2018.

„Koloman Mozer. Univerzalni umetnik između Gustava Klimta i Jozefa Hofmana“, 19. 12. 2018. – 22. 4. 2019.

 

Bečki muzej (Wien Museum)

Oto Vagner, 15. 3. – 7. 10. 2018.

 

Muzej istorije umetnosti (Kunsthistorisches Museum)

„Stairway to Klimt. Oči u oči sa Klimtom + Nuda Veritas“, 13. 2. – 2. 9. 2018.

 

Riznica dvorskog nameštaja (Hofmobiliendepot)

„Vagner, Los, Hofman. Dizajn nameštaja bečke moderne. Umetnici, nalogodavci, proizvođači“, 21. 3. – 7. 10. 2018.

 

Jevrejski muzej u Beču

„The place to be. Saloni kao mesta emancipacije“, 30. 5. – 14. 10. 2018.

 

Pozorišni muzej (Theatermuseum)

„Primena. Koloman Mozer i bina“, 18. 10. 2018. – 22. 4. 2019.




Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .