Umetnost

Retrospektivna izložba Ljubodraga Jankovića Jaleta

MediaSfera

Fotografije: Fondacija Plavo

 

Retrospektivna izložba Ljubodraga Jankovića Jaleta, u organizaciji fondacije Plavo, podeljena u dva izlagačka prostora, upriličena je povodom 60 godina stvaralaštva umetnika čije je stvaralaštvo dalo snažan pečat umetničkom životu u decenijama iza nas.




Publika će imati priliku da, u sažetoj selekciji, pogleda i upozna integralni opus ovog značajnog umetnika druge polovine XX veka, u srpskom slikarstvu, saopštili su iz Fondacije Plavo. Autor postavke, istoričar umetnosti Nikola Kusovac opredelio se za najbolja Jankovićeva slikarska i crtačka dela.

 

Prvi segment projekta sačinjava postavka slika u Umetničkom paviljonu “Cvijeta Zuzorić” sa preko 100 dela iz svih faza Jankovićevog stvaralaštva, a koju će publika moći da posetiti od 26. aprila do 15. maja.

 

Drugi deo retrospektive čini izložbena postavka u Galeriji ULUS u Knez Mihailovoj, sa preko 50 crteža, otvorena do 3. do 16.maja. Autor postavke istoričar umetnosti Biljana Jotić se opredelila za preko 70 dela, rađenih različitim tehnikama iz svih Jankovićevih stvaralačkih faza . U postavci će se naći ponajbolji crteži, značajnog majstora slikarstva, među kojima su : Glave, Kradljivac ptica, Jahač, Sokolarka, Velika majka. Većina crteža za ovu priliku je pozajmljena iz privatnih kolekcija.

 

 

Parka I, 1995.

 

 

 

Postavkom crteža u Galeriji ULUS-a i postavkom slika u Umetničkom paviljonu “Cvijeta Zuzorić” u potpunosti je zaokružen projekat retrospektivnog predstavljanja jednog od međaša figurativnog slikarstva druge polovine XX veka kod nas. Obe postavke sačinjavaju najbolja dela  iz bogatog stvaralačkog opusa ovog umetnika i karijere duge šezdeset godina.

 

Sva izložena dela su pozajmljena iz muzeja, državnih institucija i privatnih kolekcija.

 

Izložbu prati katalog sa tekstovima književnika Milana Komnenića i Dragana Jovanovića Danilova.

 

 

Pastiri

 

 

“Kako vreme odmiče, biva sve očiglednije da Jale predstavlja jednog od međaša srpske figuracije s kraja XX veka. Njegov značaj u okrilju takozvane figuracije utoliko je primetniji što je njega iznedrila avangarda pedesetih godina minulog stoleća, čija je iskustva primao oprezno nastojeći da ih uskladi sa svojim doživljajem sveta.

 

Ko je veran svome daru, ne omanjuje ni u svome delu. Vernost daru Jale potvrđuje postupnošću, ustrajnošću i mirnim razvijanjem motiva u ciklusima. Više od pola veka ogleda se na slikarskom poprištu, ne poželevši da učini nikakav prevratnički preokret ili zaokret. Njegov slikarski postupak počiva na istančanom razvijanju osnovnih zamisli.

 

 

Utopljenica, 1964.

 

 

Fantazmatski predeli i organske figure na njegovim platnima uglavnom su plod imaginacije, te neumorne ‘pletisanke’, dakle samog ‘unutrašnjeg pogleda’. Jaletovo slikarstvo jeste osvajački pohod na pojave koje nisu definisane, ali jesu činioci stvarnosti, kao i na osnovne vizije i maštarije koje su dakako s one strane svesti, ali bez kojih maltene ne možemo zamisliti umetnički čin. Već na prvi pogled zapaža se izvesna blagorodnost u njegovoj ličnosti, On je pre svega jedna kontemplativna narav; a zatim ga krasi vrednoća potkrepljena toplinom”, pisao je Komnenić.

 

 

Divlje trave, 1987.

 

 

Fantazmatski predeli i organske figure na njegovim platnima uglavnom su plod imaginacije, te neumorne ‘pletisanke’, dakle samog ‘unutrašnjeg pogleda’. Jaletovo slikarstvo jeste osvajački pohod na pojave koje nisu definisane, ali jesu činioci stvarnosti, kao i na osnovne vizije i maštarije koje su dakako s one strane svesti, ali bez kojih maltene ne možemo zamisliti umetnički čin. Već na prvi pogled zapaža se izvesna blagorodnost u njegovoj ličnosti, On je pre svega jedna kontemplativna narav; a zatim ga krasi vrednoća potkrepljena toplinom”, pisao je Komnenić.

 

Kratka biografija

 

Ljubodrag Janković Jale rođen je 9. marta 1932. godine u Pirotu. Od 1947. do 1951. godine je pohađao srednju školu za primenjenu umetnost (odsek grafike) u klasi profesora M. S. Petrova. Potom je 1954. diplomirao na Akademiji primenjenih umentosti (odsek slikarstva) u klasi profesora Vinka Grdana.

Do 1968. godine bavio se raznim disciplinama iz oblasti primenjene umetnosti, a kao ilustrator sarađivao je sa više izdavačkih kuća. Godine 1962. izabran je za asistenta na odseku primenjenog slikarstva na Akademiji primenjenih umetnosti u Beogradu, a pet godina kasnije izabran je za docenta (na predmetu Večernji akt).

Član ULUPUS-a postao je 1957. Godine, a u članstvo ULUS-a primljen je 1961. Pored niza samostalnih izložbi, učestvovao je na mnogim kolektivnim izložbama u zemlji i inostranstvu. Bio je redovni profesor (na predmetu Akt) na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu. Dobitnik je više nagrada i priznanja među kojima su i Politikina nagrada za izložbu godine, Nagrada za slikarstvo Udruženja likovnih umetnika Srbije, Prva nagrada za crtež u kategoriji umetničke izvedbe na 38. Svetskoj galeriji umetnosti na papiru “Osten”…

 

Izvor: Blic, ULUS




Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .