Magazin

Jedan recept, jedna priča: Turnedo Rosini

 

Veliki italijanski kompozitor Đoakino Rosini ostavio je značajan trag u muzici ne samo svog vremena. Pod njegovim uticajem stvarali su i velikani kao što su Belini, Verdi, Guno…  Rođen je 29. februara 1792.godine, u Italiji, ali je od 1824.godine živeo u Parizu, gde je i umro u 76.godini.




U Parizu je bio angažovan kao direktor Italijanskog pozorišta, a uskoro je dobio i zvanje kraljevskog kompozitora i instruktora prevanja. Svetsku slavu su mu donele opere “Tankredi”, “Otelo”, “Pepeljuga”, “Svraka kradljivica”, “Viljem Tel“, a posebnno “Seviljski berberin“, koji je postao jedna od najpopularnijih opera tog vremena.

Manje je, međutim, poznato da je Rosini bio pravi umetnik još u jednoj oblasti. Bio je gurman u duši“, voleo je da pripaše kecelju i prepusti se čarima kulinarstva. Često je govorio da više voli da kuva nego da dosadno komponuje.

Postoji bezbroj anegdota u vezi sa Rosinijem kao pasioniranim gurmanom. U pismu upućenom sopranu Mariji Colbran, nakon premijere Sevilјskog berberina, umesto utisaka sa predstave napisao je novi recept sa tartufima.

Recept je glasio: „Uzmi ulјe iz Provanse, engleski senf, francusko sirće, malo limunovog soka, biber i so, izmešaj sve zajedno dobro, i dodaj nekoliko tartufa. Divan miris će konzumenta preneti u stanje ekstaze.“

Čini se da se to Mariji dopalo, jer je kasnije postala Rosinjeva žena!

Đoakino Rosini zaslužan je za: “turnedo Rosini”, “tovljeno pile Rosini” ili “poširana jaja Rosini” koja se i dan-danas nalaze na jelovnicima najpoznatijih restorana.

Rosini je kao pravi gurman, ali i vešt kuvar – amater i uživao je u tome da prijatelje zaseni izuzetno pripremljenom večerom. Sa posebnim zadovoljstvom se nadmetao u kuvarskom umeću sa vlasnikom svog omiljenog restorana “Crveni šešir“, gde je često zalazio. Jedne takve večeri bez muke je dobio opkladu, svi gosti su se izjasnili da je Rosinijev novi recept za turnedo bolji, pa je njegov rival morao ceo mesec da besplatno gosti i čuvenog kompozitora i njegove prijatelje. Ali, i vlasnik restorana je profitirao: “turnedo Rosini” je uneo u svoj jelovnik i mesecima su mnogi gosti dolazili samo da bi probali ovaj ukusni specijalitet.

Turnedo Rosini

Potrebno je:

4 šnicle bifteka, 1 kašika putera, 1 kašika maslinovog ulja, 4 kriške guščje džigerice, 4 kriške preprženog belog hleba bez kore, 1 kašika crnog vina, 1 čen belog luka (izgnječen i iseckan), 2 listića iseckanih tartufa ili vrganja

Umak od vina:

preostali saft u tiganju od preženja mesa i guščiju džigericu,  2 kašičice rakije, 1 dl crnog vina

Priprema:

Na tiganju pomešati ulje i puter. Posoliti i pobiberiti biftek i staviti ga na vruć tiganj i peći  3 minuta dok ne dobije spoljašnju koricu. Okrenuti ga hvataljkom (ne bockati ga viljuškom). Izvaditi iz tiganja i staviti na stranu, na toplo.

Na istom tiganju na tren prepržiti kriške guščije džigerice da se samo kratko karamelizuju i odmah iz izvaditi na papirnatu salvetu. Ne bacati sokove iz tiganja već ih upotrebiti malo kasnije za umak od pečuraka.

Na drugom tiganju na malo putera propržiti pečurke, zalijti ih kašikom crnog vina i dodati naseckani čen belog luka. U umak iz tiganja gde je pržena guščija džigerica, dodati 2 kašičice rakije i 1 dl vina i mešajti dok se umak ne smanji. Zatim ga dodati pečurkama i sve zajedno prokuvajte oko 3 minuta.

Servirati na topli tanjir krišku preprženog tosta, na njega staviti biftek, na njega krišku guščije džigerice. Na vrh staviti kriščicu tartufa ili gljive iz umaka i servirati uz umak. Ukrasiti komadićem crne masline i garnirati prženim krompirom i posuti sitno seckanim peršunom.

Napomena: Umesto tartufa mogu da se koriste suve vrganje.




Dodaj komentar

Click here to post a comment

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .