Kultura

Koje umetničke i istorijske predmete Slovenija potražuje od Srbije?





Slovenija ne odustaje od potraživanja više od 300 umetničkih dela i istorijskih predmeta iz zbirki muzeja, zvaničnih rezidencija i državnih ustanova u Srbiji, za koje smatra da joj pripadaju.

 

Slovenija zahteva od Srbije više od 300 umetničkih dela i istorijskih predmeta iz zbirki srpskih muzeja, zvaničnih rezidencija i državnih ustanova. Lista umetnina, koja je u središtu zahteva, sastavljena je po samo jednom kriterijumu – činjenici da su njihovi autori Slovenci ili je Slovenija na bilo koji način učestvovala u njihovom stvaranju.

 

Po ovom osnovu vlasti u Ljubljani traže više od 200 slika i skulptura, desetine muzejskih predmeta, pa i filmove „Kekec“ Jožea Galea, „Bitka na Neretvi“, Veljka Bulajića i „Zadah tela„, beogradskog reditelja crnog talasa Živojina Pavlovića. Svoj zahtev Slovenija je istakla još 2015. godine kada je tamošnje Ministarstvo spoljnih poslova ambasadi Srbije poslalo spisak sa 313 predmeta iz srpskih muzeja, državnih ustanova i rezidencija na koje oni polažu navodno pravo.

 

Iako Ljubljana nema pravno uporište da zahteva umetnička dela, njihove vlasti godinama pojačavaju pritisak na Beograd, a nedavno je stigao i poslednji u nizu ultimativnih zahteva da Srbija izvrši nepostojeću obavezu, pišu “Novosti”.

 

Svoj zahtev Slovenija je istakla još 2015. godine kada je tamošnje Ministarstvo spoljnih poslova ambasadi Srbije poslalo spisak sa 313 predmeta iz srpskih muzeja, državnih ustanova i rezidencija na koje oni polažu navodno pravo

 

Slovenci zahtevaju slike i skulpture slovenačkih umetnika Božidara Jakca, Gojmira Antona Kosa, Avgusta Černigoja, Riharda Jakopiča, Lojzea Dolinara, Zdenka Kalina, Marija Pregelja i mnogih drugih, čak i nepoznatih autora. Ova dela danas se nalaze u zbirkama Narodnog muzeja u Beogradu, Muzeja savremene umetnosti, Muzeja istorije Jugoslavije, Muzeja grada Beograda…

 

U ovoj grupi radova je i portret čuvene srpske slikarke Nadežde Petrović koji je uradio slovenački slikar Ivan Grohar. Ljubljana potražuje i umetnine koje se čuvaju u Domu vojske Srbije, nekadašnjem Maršalatu, Predsedništvu, Muzeju vazduhoplovstva…

 

Uz to, potražuju i desetine istorijskih predmeta koji se čuvaju u Srbiji: zastave slovenačkih jedinica iz NOB-a, radio-stanica iz vremena italijanske okupacije, partizanski top i sanitetski materijal iz zbirke Vojnog muzeja na Kalemegdanu, poštansku kočiju koja je saobraćala u Istri i Primorju iz Muzeja PTT, lokomotivu iz 1884. godine Železničkog muzeja u Beogradu.

 

Bivša jugoslovenska republika traži i snimke „Filmskih novosti“, kao i niz originala filmova iz fundusa Jugoslovenske kinoteke, među kojima: „Bitka na Neretvi“, „Zadah tela“, „Kekec“, „Crvena zemlja“, „Moj brat Aleksa“, „Opasni trag“... Ovaj zahtev je opravdan navodnim učešćem slovenačkih producenata u stvaranju ovih ostvarenja.

 

Slovenački zahtev temelji se na Sporazumu o pitanjima sukcesije iz 2001. godine, iako je rok za isticanje potraživanja istekao pre ravno 12 godina.

 

„Stručna grupa za sprovođenje ovog sporazuma i MSP još 2015. utvrdili su da Slovenija svoj zahtev nije postavila u roku koji je predviđao Sporazum, pa je otud zastareo“, nezvanično navode u Ministarstvu kulture.

 

Istoričar umetnosti Nikola Kusovac tvrdi da Slovenci nemaju nikakav osnov da od Srbije zahtevaju umetnička dela.

 

„U našim muzejima, galerijama ne postoji ništa slovenačko, a da nije regularno kupljeno. Sva dela plaćena su novcem Republike Srbije. Zato nema osnova, osim slovenačkog sebičnjaštva, za njihov povraćaj“, kaže on.

 

Obaveze prema Sloveniji nema ni Dom vojske Srbije, smatra Kusovac.

 

Na slovenačkom spisku je i tridesetak dela iz zbirke MSU. Prema rečima Slobodana Nakarade, direktora, muzej ima kompletnu dokumentaciju o pribavljanju svojih dela.

 

 

 

NAŠA IZDANJA

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .