Preporučujemo tech/web

Najavljene promene na Fejsbuku koje su zabrinule medijske organizacije

Eksperiment Fejsbuka u Srbiji postaje globalno pravilo?

 

 

U narednih nekoliko meseci u skladu sa novom strategijom za dve milijarde korisnika Fejsbuka biće mnogo manje vidljivi sadržaji medijskih organizacija, ali će zato biti vidljivije objave prijatelja, piše Njujork Tajms.

 

Najava Fejsbuka od pre nekoliko dana da će medijske članke i video snimke možda ukloniti sa liste prioriteta nije iznenadila izdavače ali ih je svakako zaplašila iako još nije jasno šta će to konkretno značiti.

 

“S obzirom na to da je News Feed ograničen prikazivanjem više objava od prijatelja i članova porodice, prikazivaćemo manje javnog sadržaja, uključujući video i druge postove izdavača”, napisao je prošle sedmice Adam Moseri, šef Fejsbukovog News Feeda, na svom blogu.

 

Promene će najviše osetiti mediji čiji su postovi postajali vidljiviji što ih je više ljudi lajkovalo, komenatrisalo i šerovalo, te je u proseku medijima 25 odsto poseta dolazilo sa Fejsbuka zbog čega su odlučili da mnogo manje ulažu u plaćene postove.

 

Njujork Tajms piše da su prihodi Fejsbuka od oglašavanja tri puta smanjeni u poslednje četiri godine, odnosno u 2016. su iznosili 27,6 milijardi dolara od čega je neto profit bio 10,2 milijarde. Kompanija bi do kraja meseca trebalo da objavi finansijski izveštaj za 2017. godinu.

 

“Sagradili smo Fejsbuk kako bismo pomogli ljudima da postanu prisniji sa onima do kojih im je stalo. I zbog toga na prvo mesto uvek stalvjamo prijatelje i porodicu. Međutim, nedavno smo počeli da dobijamo reakcije naše zajednice da javni sadržaj – poslovni postovi i objave medija – zatrpavaju lične trenutke”, napisao je danas na svom Fejsbuk profilu osnivač ove društvene mreže Mark Zukerberg.

 

On je rekao da zato uvode velike promene koje će korinsici najpre primetiti u svom News Feedu.

 

Rizičan potez

 

Kako piše USA Today, ovaj potez bi mogao skupo da košta Zakerberga i Fejsbuk: i on anticipira da će većina od 2 milijarde korisnika početi da provodi manje vremena na društvenoj mreži, i da će posebo veliku cenu platiti vreme koje ljudi provode gledajući video snimke na Fejsbuku – što je bio novi, važan izvor profita za kompaniju.

 

– Ako uradimo pravu stvar, verujem da će ovo biti dobro za našu zajednicu i za naš biznis, dugoročno – „tešio“ je Zakerberg investitore.

 

Treba napomenuti da je Zakerberg trpeo ogroman pritisak zbog „toksičnog“ sadržaja koji je kružio Fejsbukom – nasilnih lajvstriminga, lažnih vesti i poruka kojim su ruski operativci navodno uticali na izbore u SAD 2016. godine. Još jedan talas kritika na račun Fejsbuka zasnovan je na tome da proizvodi ove kompanije eksploatišu slabosti u ljudskoj psihi kako bi „navukli“ ljude na društvene mreže, „kidnapujući“ njihovo vreme i pažnju, srozavajući im tako kvalitet života. Fejsbuk je i sam priznao da ponekad korišćenje društvenih mreža može biti štetno za mentalno zdravlje, što je preokret u diskursu kompanije, koja je donedavno odbacivala ovakve navode. Tako je prošlog meseca Fejsbuk objavio svoje istraživanje, čiji zaključak je da povezivanje sa drugim ljudima preko društvenih mreža ima pozitivan efekat na ličnost, ali pasivno skrolovanje kroz sadržaj na njima – nema.

 

U novembru, Šon Parker, jedan od osnivača Fejsbuka, teško je optužio rukovodstvo svoje bivše kompanije rekavši da su oni stvorili „opasni krug društvene validacije“, koji od korisnika Fejsbuka pravi zavisnike. I direktor Fejsbuka iz njegovog ranog perioda Čamat Palihapitija rekao je da Fejsbuk namerno stvara „kratkoročne krugove zadovoljenja koji se hrane dopaminom„, koji „uništavaju strukturu našeg društva“.

 

Da ove kritike nisu bez osnova, a i da je promena News Feed-a bila nešto što je trebalo očekivati, pokazuju i cifre, koje su otkrile da se korišćenje Fejsbuka smanjilo u avgustu i septembru. Ne zna se samo da li je ovo zato što je Fejsbuk već uglavnom „pojeo“ naše živote, ili su korisnici počeli da budu nezadovoljni načinom na koji on funkcioniše.

 

Rastuće nezadovoljstov Fejsbukom

 

Kad je reč o izdavačima širom sveta, koje će surovo pogoditi ova velika promena Fejsbuka, treba napomenuti da su oni već „načeti“ konstantnim promenama algoritma Fejsbuka, kojim su već favorizovani postovi prijatelja i porodice, nauštrb onih sa grupa i od izdavača. Izdavači, koji su okrenuti Fejsbuku zbog dospevanja do što većeg broja ljudi i time izvora prihoda, sada će iskusiti ono što svi mediji u Srbiji koji se oslanjaju na Fejsbuk osećaju u poslednja tri meseca – očaj.

 

Rič njihovih stranica će dramatično da se smanji, kao i broj ljudi koji će da provode vreme na njihovim sajtovima. Fejsbuk, međutim, tvrdi da to koliko će ovo uticati na pojedine medije zavisi i od sadržaja koji oni plasiraju.

 

– Možete očekivati da vidite manje javnog sadržaja, kao što su postovi kompanija, brendova i izdavača. A i ono što vidite moraće da ispuni određene standarde – objasnio je Zakerberg.

 

Činjenica da će ljudi zbog ove promene provoditi manje vremena gledajući video sadržaj na Fejsbuku može osujetiti trud ove kompanije da postane najveći igrač u video biznisu na internetu. A ulog je veliki: Fejsbuk je već potrošio stotine miliona dolara kako bi ostvario Zakerbergov san i pretvorio Fejsbuk u „video prvo“ platformu. Mamac je ovde jasan: milijarde dolara od marketinga će, očekuju marketinški stručnjaci, uskoro početi da migriraju sa televizija na internet.

 

 

 

Izvor: Danas, Novosti

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .