Kako su Makedonci pokrenuli neverovatan biznis

Kako su Makedonci pokrenuli neverovatan biznis

 

 

Veles u Makedoniji nekada je bio Titov Veles i bio je poznat kao mesto u kojem se proizvodio porculan za celu Jugoslaviju. U ovom gradiću danas je smešteno nekoliko operatera koji proizvode lažne vesti osmišljene tako da privuku pažnju Amerikanaca. Svaki klik dodaje novac na njihov račun, piše CNN.

 

Baš iz tog grada tokom poslednjih nekoliko nedelja predsedničke kampanje u SAD locirano je više od 100 internet stranca koje su proizvodile lažne vesti u kojima se najčešće favoriziralo ime Donalda Trampa. Jedan od pionira u toj “industriji” je Mihail (24), kako ga potpisuje CNN, iako mu to nije pravo ime. Na internetu se predstavlja kao “Jesica” i pod tim imenom vodi nekoliko stranica na Fejsbuku i nekoliko internet stranica kojima se obraća uglavnom konzervativnim čitataocima u SAD.

 

Priče su mu uglavnom političke i često lažne. To ga, međutim, ne brine.

 

“Ne zanima me šta ljudi čitaju. Ja sam sa svoje 22 godine zarađivao više nego što neko u Makedoniji zaradi za ceo život”, rekao je.

 

Prema njegovim rečima, od oglašavanja je zarađivao 2.500 dolara dnevno u zemlji u kojoj je prosečna plata 426 dolara. Profit primarno dolazi od servisa kao što su Googleov AdSense koji reklame postavlja na internetu. Svakim novim klikom zarađivao je sve više.

 

Novac koji je zaradio potrošio je na kupovinu kuće i školovanje mlađe sestre. Ovaj bivši student prava kaže da je u jednom trenutku imao 15 radnika, uključujući i dvoje iz SAD.

 

Njegova poslednja stranica imala je 1,5 miliona pratilaca na Fejsu, da bi je blokirali pre nekoliko meseci nakon što su Gugl i Fejsbuk počeli da prate lažne vesti.

 

 Mihail se sada sprema da ponovo pokrene biznis.

 

Mirko Česelkosi uči Makedonce, uključujući i mlade iz Velesa, o osnovama industrije lažnih vesti. Česelkosi tvrdi da njegovi studenti zarađuju najmanje 1000 evra dnevno.

 

Prema njegovoj proceni, oko 100 njegovih studenata trenutno vodi političke portale u SAD. On im pomaže da naprave portale koji izgledaju profesionalno, imitirajući one legitimne koje imaju čak i “breaking news” oznake.

 

Trik je, kaže Česelkoski, u tome da se nađe čitljiva priča koja je u SAD već u trendu, a zatim „se narpavi“ da bude još senzacionalnija.

 

Česelkoski se pohvalio da najmanje četvoro njegovih učenika već ima milioni, da voze skupe nemačke automobile, dok su drugi kupili nekretnine.

 

Izvor: B92