Piše: Gordana Radisavljević – Jočić
Ovogodišnji 51. Bitef održava se od 22. do 30. septembra pod sloganom „Epic Trip“ (Epsko putovanje)
Septembar je u Beogradu specifičan mesec. Tek što smo se vratili s godišnjih odmora, preživeli početak još jedne školske godine, ušli u ritam svakodnevnog života, a ono već nam se smeši jesen. Ako su vam umesto da pravite planove za spremanje zimnice, koju ionako možete da nabavite na pijaci, spadate u one kojima su draža razmišljanja o novim pozorišnim tendencijama onda vam Bitef dođe kao odlična prilika da sebi pružite vrhunski intelektualni i kulturni hedonistički doživljaj. Da zadovoljite svoju radoznalost kako pozorište prave u ostatku sveta, da čujete neke druge jezike, pogledate nova dramaturška rešenja i uživate u igri. Mogućnost da na jednom mestu vidite tradicionalne i eksperimentalne forme.
Buldožer u bundi
“A šta je to avangarda?”, umela je da pita Mira Trailović, dugogodišnja upravnica Ateljea 212, odgovarajući na pitanje o avangardi. Grozila se reči avangarda iako su njeni komadi unosili nove trendove u pozorišni život Beograda. Donela je duh zapada u Srbiju. Iz milošte su je zvali “buldožer u bundi”, a na noj se i te kako videlo građansko poreklo, koje je volela da ističe. Te 1967. godine zajedno sa Jovanom Ćirilovim pokrenula je Bitef, koji je za ovih 50 godina prerastao u instituciju. U vreme Hladnog rata, gvozdene zavese i socijalističke estetike, igrao je važnu društvenu ulogu kao svojevrsni most između Istoka i Zapada. “Samo da se piše o Bitefu, pa makar i dobro…. Onog momenta kada ne bude više postojao nijedan negativan komentar, s Bitefom je gotovo”, govorila je.
Bob Vilson, čuvena La Mama, Piter Bruk, Lizi Hemp, samo su neka od imena zbog čijih se predstave tražila karta više, satima stajalo u redu. Šezdesetih i sedamdesetih godina Bitef je pozvao španske i portugalske umetnike usred Frankove i Salazarove diktature. Atol Fjugart iz Južne Afrike i Habima iz Izraela bili su u Beogradu uprkos činjenici da Jugoslavija nije imala diplomatske veze sa tim zemljama.
Širom otvoren prozor
Za proteklih pola veka menjali su se ukusi pozorišne publike, gasila i nastajala nova pozorišta, gledali smo raspade mnogih, pa i naše bivše države, suočili se sa ratom i sankcijama, ali se prava na pozorišno “epsko putovanje” nismo odrekli. Nekim čudom Bitef je opstao. Mračnih devedesetih godina predstavljao je pravi, pravcati prozor kroz koji smo mogli da zavirimo u pozorišni svet, svet iluzija i mašte, koji nam se čino tako dalekim.
Početkom novog veka Bitef nam je prikazao nova i inovativna dostignuća svetskog “mejnstrima”, kao i one realizovane uz pomoć novih tehnologija, otvorivši tako vrata virtuelnoj stvarnosti “sajber” teatra. Pokazalo se još jednom da nikoga nije ostavio ravnodušnim. Baš kao što je Mira Trailović želela. Jedni su govorili da je postao radikalan i da predstave nisu gledljive, drugi su zamerali da je izdao načela avangarde, treći se divili hrabrosti da se napravi još jedan iskorak. Dok se o njemu govori, dobro je.
Za kontinuitet i kvalitet njegovih nastojanja, Evropska fondacija “Premio Europa per il Teatro” je 1999. godine Bitefu uručila Specijalnu nagradu.
Epic Trip
Predstave koje će publika moći da pogleda u okviru selekcije glavnog programa na ovogodišnjem festivalu dolaze iz Belgije, Velike Britanije, Slovenije, Irana, Nemačke, Švajcarske i Srbije. Prateći program, kao i svake godine, sadržaće razgovor sa autorima, Showcase, Bitef polifoniju, Bitef biblioteku, tribine, kao i mnogobrojne „after ten“ žurke.
„Olimp: u slavu kulta tragedije“ predstava od 24 sata, proslavljenog belgijskog reditelja Jana Fabra, svečano će otvoriti Bitef 23. septembra od 18.00 u Sava centru. Ovaj scenski spektakl koji traje 24 sata, a koji su neki kritičari proglasili za najznačajniju predstavu nastalu u poslednjih nekoliko decenija, zasnovan je na celokupnoj grčkoj mitologiji, obrađenoj u njihovim epovima i tragedijama.
Dodaj komentar