Magazin

Veliki točak u Beču slavi 120. jubilej

 

Nedavno je Veliki točak u bečkom zabavnom parku Prater proslavio 120 godina od svoje prve vožnje. Veliki točak, visine 64 metra, ima petnaest gondola, kruži 20 minuta i pruža predivan panoramski pogled na grad. Najstariji je u Evropi, postoji od 1879. godine kada je otvoren povodom proslave 50 godina vladavine cara Franca Jozefa I. Konstruisali su ga britanski inženjeri Valter B. Baset i Heri Hičins. Za izgradnju točka korišćeni su kranovi na paru, a troškovi čitavog poduhvata iznosili su jednu milionu kruna. Na dan otvaranja 10.000 gostiju se vozilo u Velikom točku.

 

 

Prvobitno je planirano da se posle nekoliko sezona točak demontira. Posle Prvog svetskog rata pravili su se konkretni planovi za uklanjanje konstrukcije i prodaju 430 tona gvožđa. Kada je ustanovljeno da će troškovi uklanjanja točka biti veći od ostvarivih prihoda, od te ideje se odustalo, a jedan od najvećih simbola Beča je ostao očuvan.

 

Od 1940. godine Veliki točak spada u zaštićene spomenike. Godine 1944. požar, koji je izbio u blizini, zahvatio je i Veliki točak i uništio svih 30 gondola. Nakon Drugog svetskog rata točak je renoviran, ali sa upola manje gondola iz bezbednosnih razloga, a broj gondola nije povećan do danas. Svih 15 gondola je zamenjeno 2001. godine, a godinu dana kasnije izvršena je kompletna obnova točka.

Filmovi kao što su „Treći čovek“ Kerola Rida iz 1949. godine i film o Džemsu Bondu „Dah smrti“ iz 1987. godine doprineli su popularnosti Velikog točka.

 

Vodovodska 187 L

PTICE NA UZGLAVLJU

Jedna od mnogih

(Post) istina (post) demokratije

Festivala nauke

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .