Magazin

Veliki točak u Beču slavi 120. jubilej

 

Nedavno je Veliki točak u bečkom zabavnom parku Prater proslavio 120 godina od svoje prve vožnje. Veliki točak, visine 64 metra, ima petnaest gondola, kruži 20 minuta i pruža predivan panoramski pogled na grad. Najstariji je u Evropi, postoji od 1879. godine kada je otvoren povodom proslave 50 godina vladavine cara Franca Jozefa I. Konstruisali su ga britanski inženjeri Valter B. Baset i Heri Hičins. Za izgradnju točka korišćeni su kranovi na paru, a troškovi čitavog poduhvata iznosili su jednu milionu kruna. Na dan otvaranja 10.000 gostiju se vozilo u Velikom točku.

 

 

Prvobitno je planirano da se posle nekoliko sezona točak demontira. Posle Prvog svetskog rata pravili su se konkretni planovi za uklanjanje konstrukcije i prodaju 430 tona gvožđa. Kada je ustanovljeno da će troškovi uklanjanja točka biti veći od ostvarivih prihoda, od te ideje se odustalo, a jedan od najvećih simbola Beča je ostao očuvan.

 

Od 1940. godine Veliki točak spada u zaštićene spomenike. Godine 1944. požar, koji je izbio u blizini, zahvatio je i Veliki točak i uništio svih 30 gondola. Nakon Drugog svetskog rata točak je renoviran, ali sa upola manje gondola iz bezbednosnih razloga, a broj gondola nije povećan do danas. Svih 15 gondola je zamenjeno 2001. godine, a godinu dana kasnije izvršena je kompletna obnova točka.

Filmovi kao što su „Treći čovek“ Kerola Rida iz 1949. godine i film o Džemsu Bondu „Dah smrti“ iz 1987. godine doprineli su popularnosti Velikog točka.

 

Meni su rekli da vi postojite

Pre nego što je došao Laki

Nož Marine R.

Umetnost putovanja II

21. Beogradski festival igre

Kategorije

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .