Dugotrajna upotreba ekrana ili sindrom kompjuterskog vida

Dugotrajna upotreba ekrana ili sindrom kompjuterskog vida

MediaSfera

 

Piše:  Prim dr Ljiljana Kovač

 

Danas aktuelan, a u početku negiran sindrom

 

U poslednje dve decenije, promenili su se način života i poslovanja. Korišćenje ekrana postalo je uobičajeno, kako u školi, na radim mestima, tako i u kući.




U ekrane kompjutera, mobilnih telefona i tableta gleda se tokom školovanja, na poslu, za vreme slobodnog vremena, na godišnjem odmoru. Društvene mreže postale su nov popularan način upoznavanja, druženja, oglašavanja, kupovine, organizovanja i komunikacije naročito među mladima.

 

dr Ljiljana Kovač

 

Danas može da se kaže da je nastao novi svet, “svet na blizinu” („near-point world“) i novi način življenja, takozvani “život u kutiji”. U izveštaju agencije Ujedinjenih nacija ističe se da će do kraja 2014. godine broj mobilnih uređaja prevazići ukupan broj ljudi na svetu. Možemo da kažemo, da se tehnologija svakodnevno usavršava, a morfologija oka se nije menjala hiljadama godina te ljudsko oko nije prilagođeno za dugotrajno gledanje u ekrane.

 

Ukoliko se provodi više od tri sata dnevno ispred monitora postoji preduslov za razvoj sindroma kompjuterskog vida (SKV). Između 70 i 75% onih koji rade na računaru imaju probleme sa vidom. Glavni uzročnici pojave sinroma kompjuterskog vida su: dugotrajno gledanje u ekrane (spazam akomodacije), nekorigovana ili loše korigovanja refrakciona greška (loša vidna oštrina) i suvoća u očima ili suvo oko (sindom suvog oka).

 

 

 

Oftalmološki simptomi SCV su diskomfor, iritacija očiju, peckanje, “pesak u očima”, suvoća u očima, crvenilo (konjunktive), grebanje i osećaj stranog tela pri nošenju kontaktnih sočiva, bockanje, svrab, zamor mišića očiju, titranje slova pred očima, zamagljen i dupli vid (povremeno), zamagljen vid na daljinu, problem da se ponovo fokusira I bol u očnoj duplji. Opšti simptomi su zamor, glavobolja, bolovi u leđima, bolovi u vratu, bolovi u šakama i umor mišića.

 

Prevencija i saveti

 

– Potrebno je obaviti oftalmološki pregled i nositi adekvatnu korekciju. Zatim, treptati svake 3 ili 4 sekunde ili 16 do 20 puta u minuti i ukapavati veštačke suže bez konzervansa preko kontaktnih sočiva, 5-6 puta tokom dana, da bi se adekvatno ovlažile oči, omogućio dobar komfor očiju i prevenirali crvenilo i iritacija očiju.

 

Primeniti pravilo “20-20-20-20”: postaviti kompjuter na distanci od 20 inči (50 cm), nakon rada u trajanju od 20 minuta napraviti pauzu od 20 sekundi i gledati bar 20 stopa (6 metara) u daljinu. Ekran postaviti ispred lica, podesiti centar 4 do 8 cm ispod nivoa očiju, a vrh ekrana nagnuti unazad pod uglom od 20 do 30 stepeni.

 

-Pri korišćenju ekrana intenzitet ambijentalnog osvetljenja trebalo bi da bude negde na pola njegove jačine, jer osvetljenje ne bi trebalo da bude jače od osvetljenja ekrana.

 

Zaključak

 

– Neophodni su tačna korekcija, pravilno treptanje, redovna upotreba veštačkih suza i primena pravila “20-20-20-20”. Korisnici računara na radnom mestu trebalo bi da obave oftalmološki pregled pre početka rada na računaru i jednom godišnje nakon toga. Zatim, potrebno je nabaviti ravan ekran visoke rezolucije da bi zamaranje bilo manje i redovno čišćenje monitora jer prašina umanjuje jasnoću slike i otežava rad.