Sve mlađi počinju da koriste digitalne tehnologije

Sve mlađi počinju da koriste digitalne tehnologije

MediaSfera

Foto: Pixabay

 

 

Projekat “Bezbedan internet za celu porodicu” u organizaciji UNICEF-a, pokazao je koliko deca u Srbiji koriste digitalne tehnologije. Istraživanje koje je sprovedeno u Užicu, Novom Sadu, Beogradu, Kragujevcu i Nišu, govori da deca sve ranije postaju zavisna od digitalnih uređaja.




„Sedamdeset odsto dece uzrasta od 4-8 godina samostalno i bez nadzora koristi digitalne tehnologije, pokazuju rezultati UNICEF-ovog istraživanja. Alarmantan podatak je i taj da svako četvrto dete u predškolskom uzrastu i više od polovine dece u školskom uzrastu već poseduje jedan digitalni uređaj. Najčešće korišćen digitalni uređaj među decom predškolskog i mlađeg školskog uzrasta je „pametni telefon”, a potom tablet računari. 70 odsto dece telefon koristi samostalno, 24 odsto uz nečiju pomoć, dok samo 6 odsto dece ne koristi ovaj uređaj“, kaže Jadranka Milanović, savetnica za medije UNICEF-a.

 

Većina dece se sa digitalnim uređajima susreće u uzrastu od četiri godine. Deca mlađeg osnovnoškolskog uzrasta počinju sa oko pet godina, a mlađi od pet godina već u trećoj godini života. Pokušaj da ograniče detetu vreme provedeno na internetu izazvao je sukob sa decom kod dve trećine roditelja, dok se jedna trećina njih sukobila sa decom zbog ograničavanja dostupnog sadržaja na internetu.

 

Posledice prekomernog korišćenja interneta dovode do razdražljivosti, manjka koncentracije, kao i do problema u pažnji kod dece. Provodeći sve više vremena u virtuelnom svetu, manje provode vremena u realnom. Na taj način nemaju dovoljno prostora da vežbaju praktične životne veštine, kažu stručnjaci.

 

Deca danas nemaju takav kvalitet veština da prosto priđu, iniciraju nekakvu igru, jasno iskažu svoju potrebu. Nego prosto ako im nešto treba, često znaju da budu vrlo bespomoćni i da čekaju da neko drugi uradi umesto njih”, ističe Katarina Majkić, pedagog-praktičar terapije igrom.

 

Zašto se deca sve više druže sa digitalnim tehnologijama a sve manje sa svojim vršnjacima? Istraživanje UNICEF-a takodje je pokazalo da roditelji nemaju dovoljno znanja kako da zaštite decu od zloupotreba na internetu.

 

“Slična je situacija i sa vaspitačima i učiteljima da deca u mladjem uzrastu,da oni nisu dovoljno osposobljeni-tako su nam rekli,kroz ovo istraživanje, da niti koriste dovoljno,j er nemaju znanja, ne razgovaraju sa decom o tome kakve sve opasnosti vrebaju na internetu”, napominje Jadranka Milanović, savetnica za medije UNICEF-a.

 

 

 

 

Po rečima Katarine Majkić, već nam se pali crveni alarm. Potrebno je, kako kaže, mnogo uložiti u prevenciju, u obrazovanje i podizanje svesti kod roditelja-jer:

 

“Za dete od godinu i po do 3 mnogo važnije da skače i da trči i da prosto se razvija u svakom smislu od toga da će on naučiti tri boje (blue,green…) što često roditelji vide kao pa dobro on uči engleski , ali ima vremena kada će on učiti drugi jezik. Ali do treće godine kada se mozak jako razvija, on mora da razvija neke druge veštine.

 

Kako ističe Katarina Majkić, nije da internet ima samo štetne posledice, ima itekako i svojih dobrih strana, ali je bitno znati to dozirati deci, na pravi način. Povrh svega, ta deca ipak rastu u digitalnom dobu i to je nešto što ne možemo zanemariti. Ali ono što se može učiniti jeste – da se neguje poverenje između dece i roditelja. To je najbolja prevencija od zloupotrebe.

 

Izvor: Užička republika press