Poreska uprava „gasi“ medije po nalogu vlasti

Poreska uprava „gasi“ medije po nalogu vlasti

 

Piše:  K. Živanović, Danas

 

Vranjske novine, koje su ugašene uprkos svim izmirenim dugovima prema državi, nisu jedini primer dvostrukih aršina kada je u pitanju rad Poreske uprave, odnosno vlasti, koja putem poreskih i drugih inspekcija vrši pritisak ne bi li se medij koji im nije po volji na kraju ugasio, a kritička reč bila ućutkana.

 

Kikindske novine su zbog greške Poreske uprave bile šest meseci u blokadi 2015. godine, a gotovo tri meseca nisu izlazile. Za to vreme izgubile su brojne oglašivače, tako da su nova izdanja često izlazila sa zakašnjenjem.

 

Gašenje Kikindskih

 

Kako je glavni i odgovorni urednik Kikindskih Željko Bodrožić tada objasnio, sporna je bila akontacija poreza na dobit, za koju je utvrđeno da je greškom obračunata u visini 200 puta većoj od realne, a visina poreskog duga iznosila je oko 400.000 dinara. Slučaj Kikindskih pokrenuo je brojne polemike, jer su pojedinim medijima opraštani višemilionski dugovi, o čemu je govorio i sam Bodrožić. Naime, Zakon o poreskom postupku omogućava odlaganje prinudne naplate za one obveznike kojima bi to ugrozilo likvidnost. Ta odredba važila je za brojne druge (režimske) medije sa milionskim dugovanjima, ali ne i za Kikindske.

 

– To je ono što je nas posebno razljutilo, kada smo u izveštaju Saveta za borbu protiv korupcije videli da mnogi drugi mediji, pre svega Pink dugo godina duguju za porez, da su njihovi dugovi nekoliko stotina miliona dinara, i da su uvek nalazili razlog u Poreskoj upravi zašto da ne blokiraju Pink i ne izvrše prinudnu naplatu, a u našem slučaju to nisu hteli da urade, rekao je tada Bodrožić.

 

Osim što je dugovala ogromnu sumu novca zbog neisplaćenog poreza, kuriozitet je da je kompanija Pink, mimo svih zakonskih odredbi, u takvoj situacija uspela čak da dobije kredit. Naime, od 2014. do juna 2016. godine Agencija za osiguranje i finansiranje izvoza (AOFI) dala je nešto više od sedam miliona evra kredita firmi Željka Mitrovića, Pink International Company. U ovom periodu Pink se pojavljuje na listama Poreske uprave kao jedan od najvećih poreskih dužnika, pa nije jasno kako su ispunili kriterijum po kojem klijenti AOFI-ja ne smeju da imaju poreska dugovanja. Kako se navodi u izveštajima Centra za istraživačko novinarstvo (CINS), Pink je samo u martu 2016. dobio skoro 3,5 miliona evra. Uplata je knjižena pod šifrom „kratkoročni krediti“, pod kojom je ova kompanija više puta dobila novac. Tako im je u 2015. godini uplaćeno više od 3,5 miliona evra, a 2014. godine preko 120.000 evra. Navedeni iznosi pokazali su pomoć koju je država pružala Pinku kroz AOFI, što znači da je ovoj kompaiji dala garancije za buduće poslovanje, navodi CINS.

 

Ovo su najdrastičniji primeri dvostrukih aršina Poreske uprave, odnosno države koja medije deli na podobne i nepodobne. Kada su Kikindske ugašene, novinarska udruženja su reagovala slično kao i u slučaju Vranjskih, smatrajući da greška Poreske uprave nije slučajna, već vlast koristi poreske mehanizme za udar na medijske slobode, s obzirom na činjenicu da su Kikindske poznate po svom kritičkom odnosu prema predstavnicima vlasti.

 

I Kurir na meti

 

Na meti Poreske uprave našao se i Kurir, i to u momentu kada je kritički počeo da piše o aktuelnoj vlasti. Odnos ovog tabloida prema čelnim ljudima u državi promenljivog je karaktera već godinama unazad, ali s obzirom na to da im je račun blokiran u momentu kada im je „meta“ postao Aleksandar Vučić, više je nego indikativno da je reč o državnoj intervenciji. Naime, hitrom reakcijom PU račun Adria media grupe blokiran je „preventivno“ početkom jula. Dok je predsednik AMG Aleksandar Rodić tvrdio da je kompanija izmirila sve poreske obaveze, režimski tabloidi su licitirali sume o navodnom dugu kompanije dolazeči i do cifre od 450 miliona dinara. List Danas je u više navrata pokušao da dobije od PU u vezi sa ovim slučajem, ali smo svaki put ostali bez odgovora jer se Poreska uprava branila „ćutanjem“, pozivajući se na odredbu tajnosti (član 7 Zakona o poreskom postupku).

 

Na primeru Adria Media Grupe jasno se vidi da država deli medije na one koje smatra svojim i one koje smatra protivnicima. U našem slučaju bilo je preko 60 poreskih kontrola za manje od tri meseca. Poreska uprava zloupotrebila je sva svoja ovlašćenja i neprestano vrši pritisak na AMG pokušavajući da nas ugasi ili disciplinuje, što je matrica koja se primenjuje i sa drugim nezavisnim medijima. Ipak, to nije neka nova praksa, bila je prisutna i u vreme Miloševića, ali ju je Mlađan Dinkić operativno razradio, a sadašnja vlast dovela do najvišeg stepena brutalnosti, kaže za Danas Želimir Bojović, šef korporativnih komunikacija u AMG, dodajući da je ova kompanija podnela krivične prijave protiv odgovornih u Poreskoj upravi.

 

Novosti povlašćene

 

Početkom jula Poreska uprava blokirala je i račun Kompanije Novosti zbog duga iz 2009. godine. Dug za doprinose i zarade ove kompanije iznosi 103 miliona dinara, za neplaćeni PDV 25 miliona dinara, što je sa kamatama ukupno 284 miliona dinara. Međutim, razlika u odnosu na ostale medije je što država ima manjinski udeo u Novostima, kao i većinska prava, pa uprkos blokadi i dalje opstaju na tržištu.

 

Poreska uprava ćuti

 

Naš list je juče od Poreske uprave zatražio odgovore o tome kako odlučuju koje će medije kontrolisati, a koje ne, kojima će odobriti reprogram dugova a kojima ne, da li će Vukašinu Obradoviću odgovoriti na pitanja koja im je postavio, te da li su ikada ikome blokirali račun preventivno za iznos od nula dinara kao što su uradili Adrija medija grupi, izdavaču Kurira, i da li su kontrolisali uplatu poreza i doprinosa u Pinku, Studiju B, Hepi televiziji, Informeru, Srpskom telegrafu, Novostima i Politici i kako su u tim slučajevima postupili. Do zaključenja ovog broja nismo dobili odgovore na postavljena pitanja.

 

  1. M.